forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Rette økonomien i et projekt m. allerede godkendte timer

0
Beregning af kost- og salgspriser for et projekt, hvor timerne allerede er godkendt, men hvor timesatserne ikke var lagt korrekt ind ? med den konsekvens at timepriserne mangler under projektet og i medarbejderopgørelser m.m. Timepriserne var lagt ind som "efter" priser i stedet for "før" priser.

Jeg er ny i e-conomic. De seneste dage har jeg lagt bogføringsdata ind for en håndværkervirksomhed som startede den 6. Januar 2011. Til det har jeg under "Indstillinger" "Standardopsætning" valgt ?Handel & håndværk ? selskab? og har taget tillægsmodulerne Indscanning, Projektstyring, Lager og Anlægskartotek i brug.

Det skal også siges, at jeg har lagt stor energi i at læse hjemmesider, forums og se videoer ? så jeg har gjort hvad jeg kunne for at undgå fejl.

I forbindelse med opsætningen af projektmodulet har jeg lagt hhv. salgs og kostpriser under såvel medarbejdere (Projekt, Øvrig opsætning, Medarbejdere), de enkelte aktiviteter (under Projekt, Øvrig opsætning, Aktiviteter) og under særpriser under den aktuelle sag i projektmodulet. Jeg er klar over rangordningen af de enkelte priser hvor ?særpriser? kommer først, dernæst aktivitetspriserne og sidst medarbejderpriserne.

Der tale om en nystartet virksomhed, hvor jeg starter med data helt fra etableringen. Da virksomheden er ny har vi ikke nogen ?før? og ?efter? priser - hverken på kost eller salgssiden.

Når man under Opsætning lægger priserne ind under "Salgspris før", så komer der ingen pris i linjerne under de aktuelle sager / aktiviteter. Men hvis du lægger dem under ?Salgspris efter?, så dukker priserne op på den relevante linje i sagen hhv. aktiviteten. Det forledte mig til at tro, at priserne skulle lægges ind som "Salgspris efter" og "Kostpris efter", i stedet for "før", hvilket også har en vis logik siden prisen "efter" må være den mest aktuelle. Som tænkt så gjort!

Dernæst har jeg lagt timesedler ind for de enkelte dage i januar måned ? 10 mand hver dag. De er allokeret til et enkelt projekt og een aktivitet under projektet. Efter at have sikret mig at timerne var korrekt lagt ind, godkendte jeg dem, og var spændt på at se hvordan økonomien så ud for projektet. Desværre viste det sig at timerne er kommet korrekt over og er allokeret som de skal, men at hverken kost- eller salgspriser er kommet med over i projektet. På samme måde med de opgørelser jeg kunne lave under rapporter - bl.a. medarbejderopgørelser: ingen priser!

Senere ? efter at skaden var sket og efter meget yderligere læsning, har jeg læst mig til at priserne skal lægges ind som "før" priser.

Jeg har nu ændret priserne samtlige steder til "før" priser og så testet med nogen få timer, og det ser ud til at fungere for nye timer. Men ikke for dem der allerede er godkendt!

Så mit spørgsmål er: hvordan får jeg rettet timepriserne til de allerede godkendte timer?

Og, hvis det ikke kan lade sig gøre, hvordan får jeg så lagt økonomien ind i projektet og tilrettet medarbejderopgørelser m.m. (økonomi pr. medarbejder etc....), således at jeg ikke skal hænge på forkerte opgørelser i lang tid fremover...?

Håber at nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Mar
spurgt 8 Mar, 2011 i Spørgsmål » Projektstyring af Mar (380 points)
opdateret 18 Okt, 2012 af frederiknielsen

2 Svar

 
Bedste svar
Hej,

Bare lige som opfølgning, så er vi nu blevet bedre til at præsentere disse før og efter priser, således det burde være nemmere og regne ud hvilken pris den bruger. Tak for heads up.

Mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 11 Maj, 2011 Spørgsmål af Steffen E (151,510 points)
valgt som bedste svar 18 Okt, 2012 af frederiknielsen
Hej Mar,

Jeg forstår godt du er blevet forvirret over det med de før og efter priserne. Jeg er i gang med at kigge på om det ikke kan klares lidt bedre, da du helt sikkert IKKE er den eneste der misforstår det, da hvis du skriver den i før kommer prisen ikke frem, men skriver du i efter, kommer den frem.

Der er lidt flere at gøre dette på. Eventuelt kunne du oprette en dummy medarbejder og smide timer ind på, således du kan få projekterne til at passe. Altså du kan ikke rette i dem, for at få de rigtige priser ind.

Ellers ville jeg huske at disse sager er behandlet uhensigtsmæssigt og så fokusere på at sagerne bliver korrekte fremover. Det hænger desværre fast, og det vil ikke være muligt at ændre.

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 24 Mar, 2011 Spørgsmål af Steffen E (151,510 points)
i gang× 1
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”