forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Lager - Leverandørfaktura med varer og ydelser/omkostninger

0
Jeg har en udfordring med at lave en kreditorfaktura som indeholder varer (som skal på lageret) og omkostninger og depositum (som ikke skal på lageret).

Case:

Hvis man modtager en kreditorfaktura der indeholder varer (som skal liggers på lageret) og eksempelvis en ydelse (som skal omkostningsføres) og et depositum (som skal aktiveres som tilgodehavende), hvordan gør man så det?

Det kunne være følgende eksempel:
10 x varer af 1.000 kr. = 10.000,00 kr.
1 x support á 2.000 kr. = 2.000,00 kr.
1 x depositum á 2.500 kr. = 2.500,00 kr.
I ALT 14.500,00 kr. excl moms.

Under lager har man på en leverandørfaktura ikke mulighed for at vælge både varer som skal på lageret og varer/ydelser som ikke skal på lageret.

Hvad har man af muligheder?

Efter korrespondance med Support har jeg fået følgende svar:

<em>Jeg blev lige gjort opmærksom på, at du ikke kan lave en leverandørfaktura med både vare med og uden lagertræk. Derfor skal opdele leverandør fakturaen i to, den ene med de 10 vare, og den anden med depositumet samt ydelsen.</em>

Såfremt det er korrekt at muligheden ikke findes idag, så er det er stort ønske at muligheden bliver lavet fremover.
Lige nu skal jeg lave en høker-løsning med at lave to kreditorfakturaer (en via lager og en via kasserapporten) hvor jeg også laver et system omkring fakturanummer, da man ikke kan have to ens.
Ellers skal jeg lave et system hvor depositum mv. bliver lagt på lageret og hvor jeg ex. en gang om måneden lagerregulerer det til 0 i mængde.

Lad mig høre fra Jer.
spurgt 13 Okt, 2011 i Forslag » Lager af A-A-A (200 points)
status opdateret 21 Feb, 2013 af lennartschmidt

7 Svar

Opret varegruppe f.eks. ?Omkostninger køb?  med lagertræk = Ja. Konto varekøb = konto vareforbrug = kontonummer for den konto du vil have ?support? skal gå ind på eksempelvis 1320. Opret varenummer ?support? i varegruppe ?Omkostninger køb?. Opret og bogfør nu leverandørfakturaen med 1 x 2.000 på support varenummer. Omkostningen ?support? vil nu havne på den rigtige konto 1320.  Hvis du ser på lageret for vare ?support? vil der ligge 1 stk. á 2.000 kr.;  i finanser vil de 2.000 ikke være medtalt på lageret, så inden du skal lave regnskab, skal alle beholdninger i varegruppe ?Omkostninger køb? nulstilles ved hjælp af lagerregulering. Ved bogføring af lagerreguleringen anvendes konto 1320 som modkonto, hvorved lagerreguleringen i kr. debiteres og krediteres på den samme konto = 1320. Tilsvarende gøres for ?depositum?. Sørg for at lave så få varegrupper og varenumre som muligt og sørg for, at disse varegrupper kun indeholder disse her specielle ydelser ikke almindelige varer. Når du skal regulere varelageret er det nemt lige at lave en udskrift for de specielle grupper, der skal reguleres.
besvaret 13 Okt, 2011 Forslag af lisbeth (230 points)
Tak for dit svar.

Men så skal jeg netop lave mere end én kreditorfaktura i e-conomic for at få bogført den fysiske kreditorfaktura?
Det er det som jeg vil undgå.

Eller har jeg misforstået dit svar?
besvaret 13 Okt, 2011 Forslag af A-A-A (200 points)
Du skal kun bogføre 1 leverandørfaktura i lagermodulet. Ydelserne bogføres ligesom varer og de er også oprettet, som var de varer. Alle poster på leverandørens faktura bliver bogført på lageret. Senere fjernes laget af de specielle varer (som jo er ydelser). Håber det giver mening.
besvaret 13 Okt, 2011 Forslag af lisbeth (230 points)
Hej,

Jo det giver mening - det er også den høker-løsning som vi kører med nu - hvor vi skal lave lagerkørsel/lagerregulering en gang i mellem for at få det hele registreret korrekt.
besvaret 13 Okt, 2011 Forslag af A-A-A (200 points)
Hej,

Ja det er korrekt det skal laves over 2 omgange, for at du får det ønskede resultat.

Vi har tidligere hørt dette i andre sammenhænge men dog næsten med det samme, f.eks.:
- mulighed for at lave bestillinger på vare uden lagertræk
- mulighed for på følgesedlen og have vare uden lagertræk
-&gt; sikkert også andre tilfælde som jeg lige har glemt i denne omgang

Hvorfor er der så ikke sket noget? Vi har meldt ud at vi som udgangspunkt ikke vil have med kompleksitet i lagerstyringen nu og her, i første omgang vil vi raffinere det vi har nu. Så vi har faktisk afvist tidligere forslag af denne slag. Jeg er dog helt med på behovet.

mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 14 Okt, 2011 Forslag af Steffen E (151,510 points)


Så argumentet med at gøre e-conomic mere komplekst holder på ingen måde, da det rent faktisk kun vil gøre det mere simpelt og logisk end den ovenstående løsning.

Så må jeg istedet for gætte mig til at du mener at i ikke vil gøre selve programmeringen bag lagerstyringen forvirrende.. Synes dog at det er et underligt hensyn at tage til sine programmører at koden skal holde så simpelt som muligt, fremfor at tænke på bruger der står med et rimelig almindeligt behov.

Jeg går ud fra at du har et godt argument for at i ikke vil tilføje denne basale funktion, som ikke forvirre, og som flere brugere af jeres program står og mangler.... og jeg vil gerne høre hvad det er.
besvaret 25 Jan, 2012 Forslag af birkelund (1,200 points)
Hej Birkelund,

Endnu en gang tak fordi du deltager i denne debat og hvordan vi kan gøre e-conomic bedre - og stiller spørgsmål til det vi konkludere.

- Vi lavede gerne e-conomic så alle kunder fik deres ønsker til funktionalitet opfyldt
- Vi lavede gerne e-conomic så alle kunne finde ud af det
- Vi lavede gerne e-conomic således at alle brugere kunne finde ud af alt funktionalitet
- Vi laver gerne forbedringer til de ting folk bruger mest

Disse hurtige eksempler på problemstillinger vi står overfor, som trækker i hver sen retning, og som er forskellig fra bruger til bruger(især relevant når man snakker med e-conomic som en standard løsning).

Du skriver du efterlyser et argument, og jeg er bange for det eneste argument jeg kan komme med, er at vi vælger at lave løsningen   Jeg vil dog understrege og sige, dette er ikke noget vi har tænkt os at lave, og problemstillingen med at man kan lave bestilling/leverandørfakturaer på ikke lager varer er ikke noget vi har en løsning på, som kan overholde ovenstående.

mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 26 Jan, 2012 Forslag af Steffen E (151,510 points)
Der er ikke planer om at ændre i de muligheder/betingelser der gælder for varer med lagertræk, og varer uden lagertræk.
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”