Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




At man kan ændre et bogført bilag

0
Hej

Jeg mangler at kunne ændre et allerede bogført bilag, uden at det skal ske via tilbageførsel og ny bogføring.

Tænker at hvis det sker i en ikke afregnet momsperiode, burde det ikke være noget problem at man kunne ændre dato og eller bogføringskontonummer

Ville være så meget nemmere, og give et meget bedre overblik uden alt for mange "forkerte" posteringer

Ved godt at det plejer man ikke at gøre, men kan ikke lige se hvorfor egentligt ikke ?

På forhånd tak
i Forslag » Bogføring af (490 points)

1 Svar

Hej med dig

De simple årsag til at vi ikke kommer til at foretage denne ændring er at det ifølge regnskabsloven ikke er tilladt at ændre i en bogført postering.
Det du kan få lov til at ændre og som allerede er muligt i e-conomic er bogføringsteksten og evt. afdelingen.

Når du vil ændre datoen er det så inden for samme periode eller på tværs af perioder? For hvis det er inden for samme periode er det måske ikke nødvendigt at rette det, da resultatet vil være det samme.

Kontoen er værre, det vil kræve en ompostering, den kommer du ikke uden om :)

De bedste hilsner
Tabita, e-conomic
Forslag af 🔒 (55.9k points)
Hej Tabita

Det er ikke for at være besværlig, men hvor står det ?

Hvis et regnskab ikke er afsluttet, kan jeg ikke se at det gør nogen forskel. formålet med regnskabet er jo at vise en retvisende billede af de faktiske transaktioner, posteringer mm.

Rent praktisk ville det selvfølgelig nok være bedst, hvis det kun er indenfor en uafsluttet momsperiode, for at undgå problemer med historikken.

mvh Tina

Nu er jeg ikke selv ekspert i regnskabsloven men jeg har fundet dette uddrag:

Kapril 3: Generelle krav til bogføring

§6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet

Så den ændring du foreslår vil kræve at vi så indføre en log over ændringerne. Denne "log" har vi nu i form af en evt. tilbageførsel og ny postering :-)

Så jeg må igen afvise at det er en ændring vi kommer til at foretage i e-conomic :) 

mvh Tabita

Hej Tabita

Tak for dit svar. Jeg mener dog stadig at det er et spørgsmål om hvornår "bordet fanger"

Men respekterer naturligvis at i ikke ønsker at ændre dette

Mvh Tina