Hej igen.
Ja det kunne være smart. Jeg gætter på at dit ønske måske udspringer af de nye krav til digitale bilag.
Nu er jeg ikke ekspert på bogføringsloven men jeg har spurgt vores Legal-team om den nye opdatering til loven gør det til et krav at vedhæfte bilag til indbetalinger og deres svar lød:
"Ånden i loven er, at bogføringen skal være gennemsigtig, hvilket betyder posteringer skal understøttes af dokumentation i form af bilag.
Hverken Erhvervsstyrelsen eller loven definerer klart, hvordan posteringer, som fx. debitorindbetaling, skal håndteres i forhold til dokumentation.
Bemærkningerne til den nye bogføringslov i forhold til gennemsigtigheden uddyber, at den konkrete bestemmelse er en videreførsel fra den forhenværende bogføringslov.
Det er således et spørgsmål om fortolkning, hvor vi i skrivende stund ikke kan dele noget mere konkret, fordi vi ikke er bekendt med en specificering af dette fra Erhvervsstyrelsen."
Med andre ord tolker vi ikke loven sådan at der nødvendigvis behøver være vedhæftet et dokument på en kundeindbetaling da denne via kunde/faktura viser tilbage til salgsfakturaen. Men skulle det vise sig at være en direkte krav så kigger vi selvfølgelig ind i hvordan vi løser det bedst, så arbejdsgangen bliver så nemt som muligt for vores brugere og her kunne dit forslag måske godt komme i spil.
De bedste hilsner
Tabita, forumteamet