Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Finansbilag inddrages i rubrikfelter på momsopgørelsen

+1
Er det muligt at gøre sådan at finansbilag, der bogføres på en konto med EU moms (ydelser/varer) også kommer med i rubrik A på momsopgørelsen?
Lige nu er det kun kreditorbilag, kan jeg forstå. Fordi det der kommer med i rubrik A er defineret ud fra momszonerne der sættes på en kreditor.
Tit så køber man ydelser med EU moms med kortbetaling, som derfor gør det til et finansbilag (og ikke kreditor), og derfor er det træls at den ikke kan finde ud af at trække det fra posteringer med momstypen istedet for momszonen.

Når man så trækker momsopgørelsen kommer beløbet fint med i selve momsen, men ikke i rubrikken.
i Forslag » Moms af (150 points)

1 Svar

Hej Janni

Tak for dit feedback. Jeg kan godt se at det kunne være smart i dette tilfælde at kunne knytte momszonen til et finansbilag. Umiddelbart har vi dog ingen planer om at ændre vores grundlæggende momsopsætning.

Jeg vil meget gerne give et tip til hvordan du kan håndtere dine EU køb så du nemt får dem korrekt ind i rubrikken på momsopgørelsen.

Opret "Diverse EU Køb" under Leverandører og vælg indstillingerne "Momszone EU", betalingsbetingelsen "til omgående betaling" og betalingstype "kun postering".

Når du så bogfører dit køb så vælger du denne leverandør og udfylder blot varen i tekstfeltet, evt. modkonto og beholdningskontoen, så vil både lev. faktura og lev. betaling blive oprettet og dit køb vil være at finde i momsopgørelsen Rubrik A - to fluer med ét smæk.

Jeg håber at det tip kan hjælpe dig ti at få alle detaljerne med på momsopgørelsen uden at for meget bøvl.
Forslag af 🔒 (55.9k points)
Hej Tabita

Tænker du så, at man posterer alt i DKK så?

Ellers tænker jeg man får problemer med at kursen og det hævede beløb ikke stemmer?

Mvh.

Awa
Hej Awa

Hvis der er talt om et onlinekøb er fakturadato og betalingsdato samme dag og så tænker jeg ikke kursen er et problem, hvis blot du sætter den aktuelle kurs fra banken på.

Jeg er ikke revisoruddannet så jeg kan ikke give dig svar på hvorvidt man blot kan bogføre det hele i DKK, eller om det er et krav at man bogføre i original valuta. Hvis man må bogføre i DKK er det selvfølgelig den nemme løsning.