Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Parring af bilag i kassekladden - jeres funktion virker meget dårligt

+1
Hej

I har fået lavet den nye funktion i kassekladden med at bilag automatisk kan parres til posteringen.

Det er SUPER godt, men desværre virker det ikke ret godt. På langt de fleste af mine kunder kan den måske sætte 2 bilag på ud af 100 posteringer.
Det må kunne forbedres?

Nogle af dem den ikke kan finde ud af er faktura udstedt i f.eks. USD men som er trukket i danske. Og dem er der rigtigt mange af, når kunderne har mange abonnementer på køb af software. Men selv danske fakturaer fungerer heller ikke så godt.
Kun på kunder som har mange kvitteringer på køb i butikker virker efter hensigten. Dem er der jo ikke mange af efterhånden.......

Håber SÅ meget på at den funktion kan forbedres for så er den virkelig guld værd.

Bh. Sanne
i Spørgsmål » Bilagshåndtering af (170 points)

Hej,

Jeg oplever helt det samme. Hos mig fandt systemet 4 ud af 17. Jeg får følgende besked fra supporten

Den vil ikke kunne matche posteringer med bilag hvor datoen fraviger mere end tre dage for så er systemet ikke sikker på at det er den korrkete postering der hører til bilaget

Især på udenlandske regninger kan der nemt gå mere end 3 dage. Jeg tænker at man kan få systemet til at sige at hvis et bilag med et beløb kun findes en gang i kladden med samme beløb og uden tilknyttet bilag, så er det ok

Hilsen Susan

Hilsen Susan

1 Svar

Hej Sanne og mange tak for dit indlæg

Jeg er i tvivl om, hvordan problemet med valuta og dato opstår. Det kan være jeg misforstår noget, men bilag og postering skal bogføres på den rigtige dato med det rigtige beløb, hvis jeg forstår det rigtigt. 

Vil du/I ikke prøve at uddybe arbejdsgangen hos jer? Helt fra start til slut, så jeg kan få et bedre indblik i, hvordan det virker hos jer. Det er nemlig en funktion som rigtig mange brugere nyder godt af i dag, så jeg kunne godt tænke mig at gå lidt i dybden med, hvordan I gør og hvorfor det ikke virker hos jer. 

Jeg ser frem til at høre fra jer smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

For udenlandske fakturaer der hæves automatisk på kreditkort  i danske kroner er arbejdsgagen bogføringsmæssigt følgende:

1. Posteringerne hentes fra bankafstemningen og overføres til kassekladden (i danske kroner, da beløbet er betalt i danske)

2. Posteringen skal parres med faktura/betalingskvittering fra leverandøren (beløbet her på er vist i udenlandsk valuta)

3. Posteringen bogføres på kreditorkontoen, hvor der er opsat fast finanskonto på og valgt "kun postering", således at der automatisk bogføres både udgiftspost og betalingspost på en gang.

4. Det er set fra mine øjne meget nemmere end at skulle bogføre først fakturaen inde fra f.eks. smart inbox og derefter bogføre betaling i DK kroner fra bank med modpost i udenlandsk valuta på kreditor samt valutadiff.

Fakturaer fra udlandet som er med betalingsbetingelse bogføre jeg dog som i punkt 4.

Jeg har forhørt mig i bogholdergruppen på facebook hvor vi er mere end 800 bogholdere og mange meldte tilbage at funktionen ikke virker optimalt hos dem heller. Så tænker der er plads til optimering af programmeringen, så den kan finde ud af at matche flere. Man må kunne matche på andet end beløbet eller hvad?

Bedste hilsner

Sanne Jelstad

Mange tak for at følge op 

Mange tak for din forklaring! 
Hvis fakturaen er udstedt i en bestemt valuta, så skal den altid udlignes i samme valuta. Normalt vil beløbet i banken også være vist i den oprindelige valuta, men jeg ved ikke om det er anderledes hos jer. Det skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig klog på.

Vi har kigget på, hvordan man kan håndtere bankstemning i anden valuta, men det er under en forudsætning af, at hele kontoen er i samme valuta, hvilket ikke lyder til at være tilfældet hos dig. 

Jeg kan godt forstå din udfordring og jeg har taget en snak med den ansvarlige person for bilagsmatch. Som tingene er lige nu, så er det ikke et forslag vi vil arbejde med her og nu, da efterspørgslen er forholdsvis sammenlignet med andre gode ideer vi har fra andre brugere. Vores fokus vil derfor først og fremmest være på de mest efterspurgte tiltag. 

Du skal dog have tak for dit forslag og forklaringen. Jeg vil ikke afvise vi genbesøger problemstillingen i fremtiden, men for at forventningsafstemme med dig, så er det ikke noget vi vil arbejde med lige nu og her. smiley