Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Afstemning af (næsten) identiske posteringer

0

Jeg har netop fået implementeret Smart Bank, så jeg automatisk får indlæst alle banktransaktioner til min bankafstemning via Aiia. Mit spørgsmål er nu følgende:

Jeg har en lang række posteringer, der er identiske ift. beløb, har næsten samme dato og en beskrivelse (tekst), der ikke indeholder et bilagsnummer. Hvordan kan E-conomic så afstemme posteringerne til bogføringen? Er der en risiko for, at den blander de næsten identiske posteringer sammen, når beløbene er de samme, og der ikke er nogen specifikation af bilagsnummer i teksten?

På forhånd tak.

i Spørgsmål » Bank af (120 points)

1 Svar

Hej Jullekey

Det helt korte svar på dit spørgsmål er JA der er risiko for at identiske poster bliver afstemt "forkert".

Helt basalt set går bankafstemning ud på at sikre sig at der er bogført præcis samme beløb i regnskabet som der er transaktioner for i banken. Så der kigges blot på om de 100 kr. der er hævet eller sat ind i banken også er registreret i regnskabet.

Hvis man har mange ens transaktioner og man ønsker at enkelte poster skal matches med deres reelle modpost så vil det være et manuelt arbejde.

Mit forslag er at du som udgangspunkt vælger den automatiske afstemning og hvis beløbet passer er alt godt. Hvis der så er uoverensstemmelser kan man med fordel ophæve afstemningen af de ens beløb og afstemme manuelt post for post.
Spørgsmål af 🔒 (55.9k points)
Hej Tabita

Tusind tak for dit hurtige svar. Det giver god mening.
Det er jeg glad for at høre.

Skriv endelig til support eller igen her på forum, hvis der dukker andre gode spørgsmål op.