Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Ændring af afdeling på bogførte fakturaer giver forkert omsætningsstatístik

0

Hej e-conomic

Vi har faktureret med en forkert afdeling på varelinjerne. Det er ikke så godt. Derfor har jeg været inde og ændre afdelingen på fakturaen således. Find bilag > Ret afdeling (samlet) > Ret. Men se nu, afdelingen er ikke rettet på de enkelte varelinjer, men kun på finanstransaktionerne. Det betyder, at der nu er inkonsistens mellem omsætning og omkostninger i omsætningsstatistikken og bogføringen af salg og vareforbrug bliver forkert. Man opdager det selvfølgelig næppe, hvis det er småfakturaer, men når man endelig får en af de store, så slår det heftigt igennem. Chatten konstaterer, at det ikke er muligt at rette afdelinger på de enkelte varelinjer. Jeg er klar over krediter og debiter igen, men det giver så nogle andre udfordringer. Grundlæggende finder jeg det forkert, at varelinjerne ikke bliver rettet, og vil derfor opfordre e-conomic at tage hånd om det. I øvrigt finder jeg det forkert, at der overhovedet er mulighed for at sætte afdeling på de enkelte varelinjer og ikke på fakturaen i sin helhed. Det giver ikke mening. Det giver til gengæld en hel masse ged, hvis afdeling er forskellig linje for linje. Det gælder således alle tilhørende balanceposter - momsposteringer osv.

Hvis det drejer sig om lagerstyring og lokationer, er det selvfølgelig en helt anden snak.

mvh Finn e-consultic.dk 

i Forslag » Salg af (10.5k points)

1 Svar

Hej Finn

Jeg kan godt se udfordringen og vi har debatteret det internt efter vi har modtaget dit indlæg for et par dage siden.

En af udfordringerne ligger i bogføringen. Hvis man fx. har bogført fakturalinjerne på samme afd. og vil splitte dem op på flere forskellige afdelinger efterfølgende vil det kræve at der oprettes flere posteringslinjer og det vil ikke kunne klares ved en rettelse af afdelingen. Det vil kræve en kreditering og en ny faktura som du selv nævner.

Jeg er dog helt enig i at det vil være mest korrekt hvis en rettelse af afdelingsnr. også slår igennem på omsætningsstatistikken, så jeg vil gå videre med det, så vi finder en løsning der er mere logisk og gennemskuelig. Dog må du have tålmodighed, det bliver næppe løst over natten.
Forslag af 🔒 (55.9k points)

Hej Tabita

Mit forslag går ikke på, at afdelinger på den enkelte linje skal tilrettes. Alle linjer skal rettes, så de er i overensstemmelse med finansposterne . Der er ingen bogføringsmæssig mening i at have forskellige afdelinger på de enkelte linjer, når finansposterne er på en afd. Kommer varerne fra forskellig afdelinger, skal de bogføringsmæssigt flyttes, og flytning af varer fra en afd til en anden skal behandles på en helt anden måde. 
Og som sagt, vil der således ingen skade ske på balanceposteringerne fra fakturaen.

mvh
Finn
e-consultic.dk

Det forstår jeg, jeg forsøgte blot at skitsere nogle af udfordringerne.

Vi må se om vi kan finde en god løsning.
Hej Finn

Vi har nu lavet en opdatering så man ikke længere kan redigere afdeling på en bogført salgsfaktura, hvis man ønsker at ændre afdeling på en bogført faktura skal man som tidligere kreditere og lave en ny faktura med korrekt afdeling på. Så for du igen en korrekt omsætningsstatistik. Tak for dit opmærksomme input!