Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Saldobalance uden spærrede konti

0

Jeg har brug for at lave en saldobalance med alle åbne konti på saldobalancen (også dem med kr. 0). Men saldobalancen medtager også spærrede konti. Kan der laves en mulighed for at vælge, om spærrede konti skal medtages eller udelades. De fleste ønsker vel udelukkende en saldobalance med åbne konti? Men muligheden findes ikke. Jeg håber I kan hjælpe eller lave en løsning. Bh. Per

i Forslag » Rapportering af (200 points)

2 Svar

Hej Per,

Tak for dit forslag.

Min opfattelse er at de fleste ikke har behov for at medtage konti som har nulværdi. Jeg kan godt se, at saldobalancen altid medtager konti, hvis man sætter et flueben i Vis konti uden posteringer. Jeg forstår nu udfordringen som er opstået hos dig.

Jeg antager at der er tale om konti som er udfaset - siden de er spærret, og ikke slettet.

Vi lader dit forslag ligge for nu, og ser om der er stemning for denne tilføjelse.

Ift. et workaround som muligvis kan være til gavn for dig, så vil det være at omnummerere de konti som er udfaset (spærret), fx. give et nummer efter din nulkontrol. På den måde kan du trække en saldobalance, og afgrænse til og fra konto. Noget man dog skal være opmærksom på er at, de rapporter tilbage i tiden kan risikere ikke være retvisende, da man har omstruktreret på sin kontoplan. Her kan endnu en løsning være at man udtrækker sin saldobalance til en PDF/Excel, således at dataen opbevares korrekt.

Forslag af 🔒 (12.1k points)

Hej Alexander.

Tak for dit svar.

Ja, det er konti som er udfaset i en meget stor kontoplan. Vi kan desværre ikke omstrukturere konti, da der skal kunne trækkes korrekte balancer for tidligere regnskabsår. Baggrunden for mit problem er, at jeg skal importere balancerne i excel (12 stk - 1 pr. måned) og har derfor behov for en fast placering af kontoplanen i alle udtræk, så jeg kan skabe en månedsopdelt saldobalance for hele regnskabsåret. Når spærrede konti med kr. 0 medtages, skal disse efterfølgende slettes manuelt. Det optimale vil naturligvis være, at der i e-conomic var mulighed for udtræk af en månedsopdelt saldobalance (svarende til nøgletalsrapporten). Mange kunder har i øvrigt forespurgt mig herom.

Jeg håber meget på, at der kommer et felt på saldobalancen, så spærrede konti med kr. 0 kan udelades.

Bh. Per

Hej Per,

Omstrukturering af en kontoplan er absolut ikke den nemmeste opgave at gå i gang med.

Det er et meget specifik ønske som du har ønsket dig :-) 

Der er flere lag, som gør det at vi undlader at gå videre med forslaget. Jeg vil meget gerne begrunde med hvorfor. 

En større omstruktering af en kontoplan sker sjældent. Det er en revisor-request, hvor man netop ønsker at kunne tilpasse en kontoplan, og slette/spærre de konti som ikke længere er i brug. Den gennemsnitlig bruger vil med god sandsynlighed kun tilføje konti til kontoplanen, og i sjældne omfang spærre. 

Derfor bliver det en special cocktail, at ønske at se alle konti med nulsaldo, men kun på for de åbne. Jeg kommer også i tvivl, om hvor mange rent faktisk anvender funktionen Vis konti uden posteringer og dermed potentielt aldrig støder på din udfordring. I bund og grund handler det for os på Forum-teamet at prioritere hvor vores udvikleres tid er brugt bedst. Når vi nærmer os et segment hvor jeg desværre anser at ikke mange vil benytte sig af denne tilføjelse. Man har dog et standpunkt, indtil den ændres. Så skulle andre brugere begynde at sætte fokus på problemstillingen, så kan vi se på det igen.

På den lyse side, så er en saldobalance fordelt på 12 måneder noget vi har sat højt på vores ønskeliste. Så det er absolut ikke udelukket at det bliver implementeret, og hvis det kan trods alt spare dig for lave tilpasninger 12 gange, til blot én. Så er det måske en trøst :-)

Hej Alexander.

Tak for dit svar.

Ja, det er konti som er udfaset i en meget stor kontoplan. Vi kan desværre ikke omstrukturere konti, da der skal kunne trækkes korrekte balancer for tidligere regnskabsår. Baggrunden for mit problem er, at jeg skal importere balancerne i excel (12 stk - 1 pr. måned) og har derfor behov for en fast placering af kontoplanen i alle udtræk, så jeg kan skabe en månedsopdelt saldobalance for hele regnskabsåret. Når spærrede konti med kr. 0 medtages, skal disse efterfølgende slettes manuelt. Det optimale vil naturligvis være, at der i e-conomic var mulighed for udtræk af en månedsopdelt saldobalance (svarende til nøgletalsrapporten). Mange kunder har i øvrigt forespurgt mig herom.

Jeg håber meget på, at der kommer et felt på saldobalancen, så spærrede konti med kr. 0 kan udelades.

Bh. Per
Forslag af (200 points)
vises igen af 🔒
Hej Per !

På trods af at jeg synes dit forslag giver mening, så virker det til at vores brugere foretrækker at prioritere andre forslag for nu.

Du er meget velkommen til at vende retur igen med forslag, når der går en rum tid. Så kan vi skubbe andre forslag igennem, og måske giver plads til denne.

Rigtig god dag.