Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Udligning af debitorer

0
Hej

Når man skal udligne fakturaer som vedrører tidligere regnskabsår, så bliver man bedt om at åbne regnskabsåret. Men regnskabet er jo lukket, revideret og indsendt til skat - så man kan ikke bogføre i et afsluttet regnskabsår, medmindre man vil forbryde sig mod bogføringsloven. Derfor har jeg adskillelige fakturaer åbne fra tidligere år, som jeg ikke kan få udlignet.

Kan man ikke lave en funktion, så kursreguleringer ved udligning af debitorfakturaer bogføres i den måneden hvor fakturaudligningen sker ?

Med venlig hilsen
Michael
i Forslag » Salg af (120 points)

1 Svar

hej Michael

Den udfordring har vi haft oppe at vende mange gange, så du er ikke den eneste der synes det kan være lidt drilsk.

Grundlæggende er det designet sådan at kursreguleringen bogføres på betalingstidspunktet, da det reelt set er her kursafvigelsen beregnes.

Når man afslutter et år og man har både en faktura og en betaling liggende som ikke er udlignet får man dertil en advarsel om at disse skal udlignes, da man ikke kan udligne dem når året er afsluttet, desværre er der nogle der ignorerer denne besked og så opstår udfordringen.

Grunden til at vi ikke har lavet det sådan som du foreslår, altså at kursreguleringen bogføres på udligningstidspunktet - dvs faktura i november 2020,  betaling i december 2020 og udligning i januar 2021 - er at man på den måde kan fuske med reguleringerne, dvs hvis man fx ved der er stor kursgevinst eller kurstab så kan man kalkulere med det.

Hvis man derimod har en faktura i november 2020 og en betaling i januar 2021, kan disse sagtens udlignes på tværs af regnskabsår selvom gammelt år er lukket.

Jeg håber at denne forklaring giver en god forståelse af hvordan man bedst arbejder med udligning så man ikke kommer i karambolage med lukkede regnskabsår.
Forslag af 🔒 (55.9k points)