Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Leveringsadresse og ordrenummer (»øvrig reference«) ved abonnementer

0
Modulet Abonnement lader til at være lavet udelukkende tiltænkt abonnementer af ydelser (telefonregninger, husleje, medlemsskab osv.) og ikke egentlige varer (hvis man f.eks. abonnerer på en avis eller en af de her ugentlige kasser med mad der er så populære for tiden). Det giver en del problemer for os der bruger, eller gerne ville kunne bruge, modulet til fysiske abonnementer. Primært er, for vores vedkommende, følgende to ting problematiske:

1. Der er ingen mulighed for at vælge en leveringsadresse på abonnenten. Lad os tage et firma der laver aviser som eksempel. De har en stor kunde med ti filialer rundt om i landet, og denne kunde abonnerer på avisen med ti aviser til hver af deres filialer. Hvis det skal klares via abonnementsmodulet, må avisfirmaet ved hver enkelt abonnementskørsel (dvs. hver dag hvis det er en dagsavis!) gå ind manuelt og vælge leveringssted på alle ti fakturaer.

2. Der er ingen mulighed for at angive kundens reference/ordrenummer. Det er et generelt problem som er blevet diskuteret mange gange her på forummet, at der ikke er et felt til kundens bestillingsnummer – ofte noget nær det allervigtigste på hele fakturaen, uden hvilket den uden videre afvises af kundens regnskabsafdeling – men på fakturaer kan det da i det mindste lade sig gøre at angive dette nummer ved den lidt bizarre workaround at det skrives i det principielt helt urelaterede felt »øvrig reference«. Dette felt findes imidlertid ikke ved abonnenter, så her må man igen gå ind og tilføje nummeret på hver enkelt faktura hver gang man laver en abonnementskørsel. (Dette er vel i princippet også et problem for ydelsesabonnementer.)

Sammenlagt betyder det at abonnementer på fysiske varer der skal sendes til kunden med en faktura mere eller mindre ikke giver nogen mening. Det er stort set lige så hurtigt blot at oprette alle fakturaerne manuelt hver gang, for man skal alligevel ind at tjekke i tidligere udsendelser hvilken leveringsadresse der hører til hver enkelt faktura, og hvilket ordrenummer der skal stå på fakturaen.

Der er sikkert mange andre ting der kunne forbedres ved modulet, men disse to gør hele modulet så godt som ubrugeligt for brugere der vil bruge det fysiske abonnementer, og det bør være en rimelig enkel ting at implementere at leveringssted og »øvrig reference« angives under abonnenten og så overføres når fakturaen dannes, på samme måde som kundenummer og »Deres ref.« bliver.
i Forslag » Salg af (740 points)

1 Svar

Hej og tak for dit forslag

Jeg kan sagtens følge dig i de to punkter du nævner du her og du har ret i, at specielt øvrig ref. er en ting vi har hørt før. 

For at være helt sikker, så kan der godt overføres leveringssted fra kunden stamoplysninger med over på fakturaen. Det kræver selvfølgelig, at abonnenten er individuel for hvert af dine leveringssteder. Alternativt kan du vælge at indsætte en ekstra linje på selve fakturaen. Her ville du kunne skrive leveringsstedet. Et tænkt eksempel kunne være at indsætte en fakturalinje ved hjælp af 'Ekstra tekst til ordre/faktura'

'Ekstra tekst til ordre/faktura' er dannet ud fra abonnenten, så her kan du sagtens have forskellige leveringsadresser per abonnent.

Jeg er klar over teksten ikke kommer ind i det tænkte felt til leveringsadressen, men det er muligt i dag og kan måske hjælpe jer.

Alt i alt vil jeg også tage dit forslag med over i ønskebrønden, som er vores liste af forslag vi løbende udvælger ideer fra til udvikling. 

Det betyder ikke der er garanti for, at vi kommer til at lave lige præcis dit forslag. Det er en vurdering vi laver ud fra efterspørgsel og muligheder, men det er med i puljen. 

Du hører fra mig, hvis vi går videre med dit forslag til udvikling. Rigtig god dag smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Ja, hvis der er tale om standardleveringsadressen på kunden, så kommer den selvfølgelig med – men det er der i vores tilfælde kun sjældent ved abonnenter. Stort set alle vores abonnementskunder er agenturer der abonnerer på vegne af slutkunder, og mange har langt over 100 leveringsadresser (= slutkunder) under sig. Det er ikke ualmindeligt at en kunde (altså et agentur) har 15 abonnementer på en vare, hver med sin egen leveringsadresse.

Som et midlertidigt, delvist workaround kan vi godt angive modtageradressens ID i »Ekstra tekst til ordre/faktura«. Så kan vi i hvert fald ret let gå ind og tilføje den korrekte leveringsadresse når fakturaerne er oprettede ved abonnementskørslen.

Jeg har desuden lige ved en test opdaget at rabatprocenter baseret på varerabatgrupper heller ikke udregnes ved abonnementskørsler, hvilket er mindst lige så alvorligt. Der anvendes i stedet altid den rabatsats der angives i feltet »Rabat i %« når abonnenten oprettes på abonnementet, og hvis der ikke angives noget i dette feltet, gives der 0% i rabat i stedet for den rabatprocent kombinationen af kunde + vare normalt ville udløse når man opretter en faktura. :-/

Hej igen

Først og fremmest så vil jeg lige sige, at det nu er muligt med øvrig ref. på abonnenten. Lige nu har vi en fejl med at teksten bliver slettet når kørslen laves, men det er noget vi arbejder på. 

Jeg kan sagtens følge ideen bag varerabatgrupperne og jeg er lidt i tvivl om, hvad der inde bag systemet her, så den skal jeg lige bruge lidt tid på at undersøge og så vender jeg tilbage smiley

Hej igen

Jeg har undersøgt, hvordan det hele hænger sammen med de to moduler. 
Kombinationen af de to produkter er bygget til at hænge sammen. Lidt firkantet kan man sige, at det ikke er en fejl, men en ændring af, hvordan vi arbejder med varerabatgrupper. Jeg kan sagtens følge, hvorfor det giver mening for dig at have det til at hænge sammen. Omvendt er det også en lille del af vores brugere, der har lige præcis den kombination af behov. Derfor vil jeg ikke afvise vi fremtiden kan komme tilbage til det, men for nu vil vi fokusere på andre og mere efterspurgte funktioner i e-conomic. 

Jeg håber dog øvrig ref. på abonnenten i fremtiden vil kunne hjælpe dig. 

Rigtig god dag smiley