Hej Jesper
Tak for dit spørgsmål.
Det drejer sig om, at vi ikke har valgt at lave en automatisk tillægsprocent på vores varer, for vi har mange forskellige kostpriser, og vores salgspris/avance vil ikke altid være 10% for samtlige varer. Det vil derimod være 8% på nogle varer, 15% på andre, og 10% på enkelte.
Vi får omkring, et skud på tasken, varer fra Stark for 500.000kr-1,5 mio i måneden, og vi kan ikke importere hele starks varekatalog. Ej heller kan vi bruge tid på at sidde og taste hver vare med forskellige tillægsprocenter.
Vi har brug for at kunne vælge vores egen tillægsprocent på forskellige varelinjer, når de bliver overført fra projekt til faktura.
Fx har jeg fået en vare fra Stark, 100m spærtræ til 54kr pr meter. Min indkøbspris er jo den samme, uanset hvilen kunde jeg skal fakturere den til. Ved fastpris projekterne, kan jeg ikke tjene så meget på den, og der beregner jeg alligevel min avance ud fra fastprisen.
Ved timepris projekterne, overfører jeg de 100m spærtræ til 54kr pr meter til min faktura til kunden, men kunden skal ikke have min indkøbspris. Jeg skal helst tjene lidt på det, og her kunne jeg med den her kunde godt tænke mig at tjene 15% på det. Og derfor kunne det være fedt, ved overførselsvinduet hvor jeg alligevel kan se tillægsprocent fra varegruppen, at jeg selv kan redigere procenten.
Jeg forstår godt man kan oprette en masse varegrupper med forskellige procenter på, ELLER man kan oprette alle varer, men min opfattelse er, at når man først har oprettet en vare eller varegruppe, så kan man kun ændre den ved at lave særpris på projektet/kunden alligevel. Og så er det ikke tidsbesparende i mine øjne.
Giver det mening? Ellers har jeg mulighed for at vise dig hvordan funktionen ser ud i vores gamle regnskabssystem, så du ved hvad jeg taler om. :-))
Mvh Therese