Informizely customer feedback surveys

Afslutning af projekter inden sidste posteringsdato

+1
jeg savner rigtig meget at kunne afslutte/lukke projekter på en dato der ligger før sidste bogføringsdato for posteringerne.

I min optik er det lige præcis en af årsagerne til at vi bruger projektstyring - netop for at kunne afslutte vores projekter og indtægtsføre dem på en bestemt dato i vores balance. Men det kan vi ikke hvis vi har bare en enkelt postering efter denne dato.

Jeg har efterhånden prøvet en del regnskabsprogrammer og jeg har ikke tidligere oplevet denne udfordring.
i Forslag » Salg af (180 points)
status opdateret af

1 Svar

Hej og mange tak for dit forslag. :-)

Hmm, jeg har faktisk ikke hørt denne udfordring før. Normalt ville jeg tænke at man ikke afslutter et projekt før sidste postering er bogført. Det mange gør er også blot at spærre projekterne i stedet for at afslutte dem, da man så har mulighed for at genåbne dem igen, men hvis i overfører fra balancen til driften ved afslutningen kan jeg godt se dette er et problem. Kan du evt. give et eksempel på hvorfor man skulle afslutte projektet før sidste posteringsdato?

Så vil jeg rigtig gerne prøve at se på det, men samtidig afvente lidt her for at se hvor meget opbakning dit forslag får. :-)

Venlig hilsen/Best regards

 

Tobias Pinndal

Forum Expert, Planet WOW

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

 

Hvis du gerne vil have indflydelse på de næste forbedringer, så er du velkommen til at besøge vores liste over forslag vi på nuværende tidspunkt overvejer.
- Hop herind og stem på de forslag du er enig i!
Forslag af (20.1k points)
Hej Tobias
Tak for tilbagemelding.

I tilfældet med rejsebureauet skal vi flytte fra balance til drift på en bestemt dato, da vi er et rejsebureau og hver måned skal beregne moms af vores overskud, ligeledes i forhold til vores løbende indberetninger til Rejsegarantifonden er det kun tilladt at indtægtsføre omsætning på den dag rejsen gennemføres. Men ofte får vi først de sidste fakturaer ind et par uger efter - hvis en tur afrejser d. 15 maj og jeg får sidste bilag den 10 juni skal omsætningen jo stadig ligge i maj.
Jeg tror der sidder rigtig mange firmaer derude som er underlagt nogle specielle momsregler der kan gøre brug af muligheden for at afslutte projekter på en dato der ligger før sidste postering.

Men jeg bruger også economic i et tømrerfirma hvor vi har lidt samme udfordring. Der kan gå et par måneder fra vi afleverer projektet til kunden og til jeg får den sidste faktura fra en underleverandør, jeg venter altid med at afslutte projektet til jeg har de sidste regninger inde, men jeg ville jo gerne bogføre omsætningen i den uge eller måned hvor vi afleverede projektet til kunden. Ofte sidder jeg og bogfører og afslutter en del projekter på samme tid og hvis jeg ikke er meget obs på at bogføre på datoer der ligger tilbage i tiden ( og ikke altid er korrekte) så får jeg pludselig en hel bunke omsætning ind på en måned i mit regnskab og det er jo ikke retvisende for hvornår arbejdet er udført og hvordan flowet har været i løbet af året.  

Personligt synes jeg det giver rigtig god mening netop på projekter, et projekt bruges jo til at samle udgifter og indtægter og bogføre dem samlet.
Jeg har spurgt til problematikken i en netværksgruppe for rejsebureauer og der er mange der bruger economic, men alle bruger enten et system ved siden af eller sidder og flytter det hele manuelt.
Man kunne jo evt sætte det op så bogføring før sidste posteringsdato krævede, at der var forskellig konto for igangværende og afsluttede. Jeg håber rigtig meget at det er noget I kan lave, da vi ellers er nødt til at finde et andet system til vores projekter. Jeg har så mange små projekter at hvis jeg manuelt skal sidde og flytte dem manuelt fra balance til drift, så vil det blive alt for meget arbejde og meningen med at skifte til economic var netop at automatisere så meget som muligt.
Hej igen,

Okay, det giver meget bedre mening med dine beskrivelser, tusind tak for dette. :-)

Det jeg tænker først og fremmest er:

Den bogfører momsen på fakturadatoen, så uanset hvordan du har sat det op, så når du laver fakturaen så bliver momsen bogført direkte. Men tænker du på dette ift. momsen eller er det omkostningerne? Jeg tror nemlig det vil danne et problem, når du bogfører en faktura senere, men vil have omsætningen til at blive bogført før, du faktisk har bogført fakturaen.

Vend meget gerne tilbage på dette eller evt. fang os på telefonen. :-)
Hej.

Der findes mange slags moms, og i mit tilfælde er der ingen moms på mine fakturaer, jeg kan heller ikke trække momsen fra på mine varekøb. Jeg skal afregne moms af min fortjeneste og jeg skal indtægtsføre og beregne min moms ud fra leveringsdatoen. så for mig er det lige meget om jeg betaler en leverandør 10 uger før eller efter projektet afsluttes, jeg skal afregne og bogføre min moms den dag mit projekt afsluttes ( som i mit tilfælde er afrejsedagen da jeg sælger rejser) og jeg skal også flytte min omsætning/udgift fra min 'igangværende' i balancen og op i resultatet på denne dato .

Men jeg tænke at der vil være mange, uanset moms osv, der meget gerne vil have at de kan afslutte deres projekter på en given dato, da det er den eneste måde man kan få retvisende balancer/resultatopgørelser. Forudsat at man altså bruger set-uppet med at igangværende ligger i balancen og afsluttede flytter sig til resultatet.
Hej igen,

Det kan jeg godt se kan være et problem. :-/ Jeg vil lade forslaget ligge lidt, så vi kan se hvor meget opbakning det kan få. :-)

Samtidig tænker jeg også, at hvis du kender beløbet på den efterfølgende faktura, så kan du evt. bogføre det beløb på en hensættelses konto på projektet, sådan så du kan afslutte det på rejsedatoen. også senere debiterer hensættelseskontoen ift. denne senere faktura?