Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kontering af betalt importmoms (uden varebetaling)

0

Hej!
Jeg har over banken betalt importmoms for noget projektmateriale, jeg har fået tilsendt fra USA uden beregning (Importmomsen er beregnet af varens angivne værdi).

Den eneste konto, jeg umiddelbart har kunnet finde passende, er konto 6903 = Indgående (køb) moms, altså en passiv-konto. Er det korrekt?
På forhånd mange tak - Henrik

i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
Er det rigtigt forstået, at momsen er opkrævet af Skat? Altså opkrævet af den danske stat?

Næste spørgsmål er, om du sælger / bruger materialet i en momsregistreret virksomhed?

Næste punkt er, at konto 6903 faktisk er en aktiv-konto, men er en del af momssystemet, og derfor hører under passiverne, fordi nettosummen af ind- og udgående moms normalt vil være en gæld til Skat. Nogle virksomheder kan dog være i den omvendte situation, at de løbende vil have et momskrav mod Skat, primært fordi de er eksportvirksomheder. Og så vil summen af momsen være et aktiv.

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, skal den betalte moms bogføres som kredit på banken og debet på konto 6903 og ikke videre. På den måde vil du få refunderet den betalte moms ved næste momsafregning.

Du kan selvfølgelig være i en særlig situation, så derfor kan opgaven godt være lidt anderledes end her beskrevet. Og du er sikker på, at det er dansk moms og ikke told, du har betalt?
Momsen er opkrævet af PostNord.
Ja, mit firma er momsregistreret.
Der står importmoms på bilaget fra PostNord, om det er et andet ord for told, skal jeg ikke kunne sige.
OK.

Hvis man har en virksomhed, der løbende importerer varer fra udlandet, har man en importregistrering, og så får man en månedlig importspecifikation, hvorefter man blot registrerer importmomsen som både ud- og indgående moms (Kontiene 6906 og 6907 i e-conomics standardkontoplan) . Men i dit enkeltstående tilfælde er situationen en lidt anden. Jeg har ingen ekspertviden på det område, men det er i store træk sådan, det foregår. Jeg er lidt bekymret over det svar, e-conomic har givet dig nedenfor.

Men bogfør, som jeg har beskrevet, så får du momsen retur i den næste momsafregning.

1 Svar

Hej og tak for dit spørgsmål

Umiddelbart er importmoms ikke noget man kan fratrække, så jeg foreslår du angiver selve momsbeløbet i rubrikken Moms af varekøb i udlandet (både EU og tredjelande) og så modregner det i din indgående moms. Selve udgiften skal så føres et sted oppe i din drift.

Gode forslag modtages meget gerne fra en bogholder eller revisor


Hilsen Susan Jensen
Bogføringshjælp af 🔒 (38.5k points)

Hej Susan

Det er forkert.
Importmoms er fradragsberettiget som indgående moms og ikke noget med "reverse charge".

Regel

Importmoms, som virksomheder ifølge ML § 12 skal betale ved indførelse af varer fra lande udenfor EU, kan medregnes til den fradragsberettigede moms (købsmoms). Se ML § 37, stk. 2, nr. 3 og momssystemdirektivets artikel 168, litra e.

"Fraførselsmoms", som skal betales efter ML § 11 a, kan være en fradragsberettiget moms på indførsel. Se afsnit D.A.11.1.6.3.

mvh

Finn
e-consultic.dk