Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af interne fakturaer

+1
Jeg har et regnskabsteknisk spørgsmål som er lidt kringlede, men som jeg håber en anden briger vil være i stand til at rådgive mig om.

Jeg har brugt e-conomic siden 2009. Jeg laver min egne indskanning og posteringer, men bruger en ekstern bogholder til at lave den endelig bogføring, idet jeg er ikke selv bogholder.

I de sidste påar år har min virksomhed begyndt at udføre projekter, der finansieres af tilskud, i hvilket forbindelse der skal laves særskilte projektregnskaber.

I denne forbindelse har vi brugt interne faktureringer til at kunne dokumentere de projektbudgetposter, hvor virksomheden har en direkte indtægt fra projekterne - eller hvor virksomheden får refusion fra projektkontoen, for projektudgifter virksomheden har afholdt.

De indtægter fra disse projekts bevillinger posteres og bogføres som en del af virksomhedens omsætning.

Men hvis de interne fakturaer bogføres til en omsætningskono, opstår der det problem at når året er om, så udtrykker e-conomic en omsætning der er kunstig forhøjet svaredne til de interne fakturaer - altså, vi har allerede bogført bevillingen som en omsætning, og de interne faktura betales fra bevillingsmidler, derfor skal fakturabeløbet ikke indgår i omsætning to gang.

Det har vi i først omgang løst ved at oprette omsætningskonti i e-conomic til de interne fakureringer for disse projektet, således at disse konto ligger udenfor den suminterval, hvorfra e-conomic beregner omsætningen.

Men min bogholder fortæller, at for at resultatet (inkl. vareforbruget til projekterne) går i nul, er vi alligevel nødt til at have en kontoline der hedder "omsætning i alt" - hvor såvel reele omsætning og de interne fakturaer lægges sammen. Uden at forstå mekanikken i det, forstår jeg at det er måske nødvendigt rent regnskabsteknisk.

Men det driller mig lidt at jeg alligevel har en balance, der af ren bergeningsårsager er nødt til at udtryke en omsætning, (omsætning i alt) der er kunstig forhøjet. Jeg vil foretrække at have en balance der er retvisende.

Så tænker jeg, at der må være andre, der har løst dette problem på en anden måde.

Måske skal opgaven anskues fra en anden vinkel? Måske skulle jeg, fremfor at anvende relle interne fakturaer, bare lave en anden form for bilagsdokumentation, der dokumenterer hvad de midler, der overføres til virksomheden for dens direkte indsats i projekterne er beregnet, anvendt og sammenholdt med bevillingsbudgettet?

Som enkeltmandsvirksomhed har jeg ikke pligt til at aflægge revideret regnskaber, derfor har jeg ikke en revisor jeg kan spørge herom. Og hellere ikke råd til sådan en under disse krisetider :)

Derfor håber jeg at der er nogen der har et godt råd herom...

mvh/Adrian
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (2.3k points)

Venligst log på eller opret profil for at svare på dette indlæg.