Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Slå fra at debet/kredit automatisk vendes ved. posteringer

0
Hej Economic,

Når man bogfører posteringer fra en bankafstemning så laver jeg tit fejl fordi Economic automatisk vender debet/kredit når man taster en balancekonto som modkonto.

Det er - for at sige det lige ud - skide irriterende at man manuelt skal rette dette tilbage igen -  der kan altså godt være på indtægter og udgifter på banken der skal på en modkonto i balancen. I skal ikke automatisk bestemme hvordan posteringer skal vende!

Kan man ikke få en mulighed for at slå dette fra.

HilsenSanne
i Forslag » Salg af (260 points)
Jeg er MEGET enig med Sanne, det er brand-irriterende (for at sige det mildt), at Economic automatisk vender debet/kredit. Det ofte galt, hvis jeg skal rette en post i kladden fx en mellemregningskonto.

3 Svar

hej Sanne

Tak for dit feedback.

Hvordan sætter du modkonto på de poster hvor du oplever at beløbet vendes? Gør du det når du overfører fra bankafstemning i pop up vinduet, eller overfører du først og så redigerer posteringen i kladden og udfylder i feltet KONTO?
Forslag af 🔒 (55.9k points)

Når jeg redigerer posten i kladden og udfylder feltet konto. 

Det er når to balanceposter skal posteres - så lægger man ikke mærke til at debet/kredit automatisk vendes når man taster en balancekonto i konto. 
Det er dybt frustrerende og jeg gad godt, at man kunne slå det fra (eller finde ud af hvordan hvis man kan gøre det). 
Fjern debet/kredit fra de konti, hvor det går galt.
hej Erik

Nu har jeg brug for at trække på din store viden om e-conomic, for selvom jeg har arbejdet i supporten i 6 år så kender jeg ikke den funktion.

Vil du fortælle mig hvordan du fjerner debet/kredit på en konto?

Jeg vil så gerne være klogere :)

Hej Tabita.

Jeg var måske lidt for hurtig. Jeg mener, at man en gang kunne vælge ”debet/lredit/ingen”. Men det kan man ikke nu. Nu er der kun valget mellem debet eller kredit. Så der er desværre ingen nem løsning. Med mindre værdien er sat forkert på enten bankkontoen eller den konto, man oftest får problemet med.

MEN: Jeg har gjort det til en ufravigelig regel, når jeg bogfører bankposteringer: Hav bankafstemning åbnet i et pop-up vindue hele tiden, og lav automatisk afstemning inden bogføring af en kassekladde. Jeg dumper måske i en (1) gang om året.  

Mvh

Erik Jensen

Begge dele. Men jeg har faktisk kun analyseret at det helt sikkert sker fra kassekladden (efter man har trykket overfør fra bankafstemningen).

Det er ikke altid man lige ved hvilken konto der skal bruges når man har posteringerne i pop-up-vinduet....

Gør det en forskel?
Forslag af (260 points)
hej igen Sanne

Ja det før en forskel om du udfylder kontoen i pop up vinduet fra bankafstemningen eller i kassekladden.

I bankafstemningen bliver beløbet bundet til bankkontoen, men når du først har overført til kassekladden, så er det en "almindelig" posteringm, hvor kassekladde reglen om at opsætningen for Konto styrer beløbet.

Dvs. at hvis du udfylder en konto som har Debet som indstilling så vil beløbet i modkonto (banken) blive Kredit - og omvendt.

Så i forhold til din udfordring her er der 2 ting vi skal kigge på:

1. Hvilke konti vælger du når posteringen "vender"?.

2. Er din kontoplan sat korrekt op?

Hvis du benytter en standardkontoplan vil debet/kredit være defineret som man oftest vil bogføre det. Så er det som regel kun hvis du bogfører en indtægt på en udgiftskonto eller omvendt at du vil opleve at posteringen vender fortegn.

Så lad mig få et specifikt eksempel på en postering der vender så vi kan finde en forklaring. Du kan enten skrive tilbage her eller kontakte os direkte på supporten :)
Det er helt simpelt. Når man har en kassekladde hvor begge posteringer er fra balancen. Når man taster en balancepost som modkonto så vender e-conomic automatisk denne postering til den debetpostering også selvom det skal være kredit. Opdager, eller husker man ikke lige denne så bliver posten bogført forkert. Og så må man vende posteringen med en ompostering. Jeg vil helt simpelt gerne fjerne at e-conomic i klasseklassen bestemmer hvad vej en balancepost skal vende.
Forslag af (260 points)
hej igen Sanne

Det er ikke umiddelbart noget vi kommer til at ændre. Og du vil undgå denne fejl hvis du udfylder modkontoen i vinduet hvor du overfører posten fra bankafstemningen :)

Det er også altid en god ide at tjekke bankafstemningen før man bogfører, så opdager man hurtigt hvis nogle poster vender forkert :)

Mvh Tabita