Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Salg af anlægsaktiv

+1
Ved salg af et anlægsaktiv, kunne det så ikke laves sådan, at den automatisk kunne trække de beløb ud, så den lagde bogføringsposteringerne i kassekladden, hvor den tilbagefører afskrivninger samt bogfører tab/gevinst - den har jo alle kontonr., som skal bruges?
i Forslag » Bogføring af (500 points)

1 Svar

Hej Søsser og tak for dit forslag, 

For at være helt sikker, så spørger jeg lige ind her. 
Du har et aktiv, hvor du har afskrevet en del af værdien. Nu sælger du så aktivet inden det er fuldt afskrevet. Lad os sige den der er manglende afskrivninger for en værdi af 10.000. 

Du sælger måske aktivet til 11.000 og derfor er der en fortjeneste på 1.000 kr. 
Salget af aktivet fungerer i dag på den måde, at vi beregner salget til at være 10.000 uagtet din salgspris. 
Dit forslag går så på, at vi beregner salgsprisen på 11.000 og bogføre din gevinst på 1.000 kr med i beregningen. Er det korrekt? 

Hvis det er korrekt, så vil jeg høre, hvorfor de skal i kladden først? Jeg er med på, at du i dag skal ind selv og bogføre de 1.000 kr, men hvis vi nu havde den beregning med, hvad er så ideen i at få det i kassekladden?

Et sidste spørgsmål er, hvor vil du modkontere de 1.000 kr? Jeg forestiller mig det ene ben ryger på 'bogført værdi (drift)', men hvor skal det andet ben hen? Du siger vi har alle de konti, der skal bruges, så jeg er nysgerrig på, hvor det skal tages fra. Hvis min antagelse er forkert, så skal du bare rette mig.

Jeg håber det hele giver mening, ellers må du endelig sige til. Jeg ser frem til at høre fra dig smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)