Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Spare på antal posteringer ved varesalg med lagertræk

0
Hej.

Jeg har i lang tid været irriteret over at der ved hver salgsfaktura med lagertræk posteres 4 posteringer plus 2 ved betalingsregistreringen, altså 6 posteringer i alt pr. salgsfaktura, da det jo hurtigt tæller på posteringsantallet. Den ene postering står på 0,00Kr. og burde jo derved måske være ligegyldig.

Under Lager/Varegrupper/Varer/      Varer m.moms hvor egenskaber vælges og fanen lager vælges, fremskommer 2 rubrikker som hedder varekøb/lager og Vareforbrug.

Begge har jeg blot haft stående på konto 1010, og i Ecopedia anbefales at de står til konto 5520 og 1330, men hvis jeg vælger det fremkommer der en postering mere.

Med valgt konto 1010 i begge rubrikker, posteres på en faktura på 120+moms f.eks.

-120Kr på 1010

-30 på 6902

150 på 5600

0 på 1010

Ved valgt 5520 og 1330 posteres der tilsyneladene en posteringslinie mere på 1330.

Spørgsmålet er altså om jeg kan komme ned på 3 posteringslinier ved bogføring af salgsfaktura og selvfølgelig 2 ved betalingen?
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (260 points)

1 Svar

hej Martin

Når du har lagertræk betyder det at systemet vil bogføre et vareforbrug ud fra kostprisen.

Derfor kan du ikke komme ned på 3 posteringer på en salgsfaktura uanset hvilke konti du har sat dit lagertræk op til.
Bogføringshjælp af 🔒 (55.9k points)
Øv så. Så er det jo ekstra dyrt med lagermodulet, som jo også koster ekstra i sig selv.

Jeg takker for svar.
Det var så lidt. Og ja det koster ekstra, til gengæld får man et bedre overblik over sin økonomi, så forhåbentlig er den ekstra udgift givet godt ud.

God weekend.

mvh Tabita
Okay, det må jeg have kigget lidt mere på. FOreløbig har jeg mest brugt regnskabet til momsafregningen, men ja, lagerværdien er vigtig til skatteregnskabet.