Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kontoplan til blandet salg (momset og momsfrit) - hvordan?

0
Hej

Mon der er nogen her, som har erfaring med problemstillingen ved momsafregning, når man har salg, hvor noget er momset og andet ikke er momset?
Iflg. SKAT må man  kun modregne moms af køb, som relaterer sig til momset salg,

Jeg er ved at oprette en kontoplan til sådan et firm, og er noget i tvil om, hvordan det skal sættes op.

Vi er nødt til dele moms af køb op i 3 bunker; Fradragsberettiget, ikke fradragsberettiget og blandet fradrag (som kan fratrækkes i forhold til omsætningens mix).

Jeg tænker at jeg opretter 2 nye momskoder for hver af disse: Indgående køb, Indgående varekøb udland og Indgående ydelseskøb udland.
Hver momskode skal på bogføres på en separat konto, men momskoderne skal vel stadig have 25%  som momssats - tænker jeg.

På den måde vil al indgående moms blive delt op på 3 konti - som så kan behandles separat, når vi skal momsafregne og til årsregnskabet.

Lyder det rigtigt?

På forhand tak for input.
Poul
lukket med noten: Problemet er løst
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
lukket af

2 Svar

Jeg synes, at du skal søge revisorbistand.

Du skriver ikke, hvilke varer/ydelser du sælger, og om det udelukkende er indenlandsk salg. Hvis det sidste er tilfældet, så er alt salg som udgangspunkt momspligtigt.

Og du kan kun få momsrefusion af varer/ydelser, der er leveret af virksomheder, der har et dansk momsnummer.

Men som skrevet: Som udgangspunkt er det sådan. Der kan være særtilfælde.
Bogføringshjælp af (26.5k points)
Tak for svar. Vi har faktisk en revisor, men jeg harvde selv brug for at være helt klar på det her.

Jeg tror nok at jeg har styr på reglerne for hvad man må trække fra eg hvad man ikke må - spørgsmålet var mere, hvordan jeg skulle sætte kontoplanen op med momskoder og de nødvendige ekstra konti.

I mellemtiden har vi fundet en bogholder, som har helt styr på det, så jeg har trykket mig lidt ud af opgaven  :-)

Men tak for dit input
Vh Poul

Hej Poul

Kig lige på dette link. Det løser dine problemer.

https://anettesand.dk/2015/splitmoms-blandede-momsede-og-ikke-momspligtige-aktiviteter/

 

Mener Erik har misforstået dit indlæg

mvh
Finn
e-consultic.dk

Bogføringshjælp af (10.5k points)
Tak for til svar, Finn.

Det er en fin artikel, Anette Sand har lavet, den er læst med interesse.

Men den besvarer egentlig heller ikke det, som var min intention med mit spørgsmål, som mere var af bogføringsteknisk karakter, som du kan se i mit svar til Erik herover.

Vi har fået løst problemet af vores ny bogholder, så jeg kan lukke sagen nu.

Tak for at du gav dit besyv med

Vh Poul