Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Faktura sendt til udlandet - bogføring

0
Hej

Jeg vil høre, om nogen kan hjælpe mig med dette.

Jeg har sendt en faktura til udlandet (EURO), der er bogført på min konto 1019. Valutaomregneren har beregnet prisen i DKK. Men hvad gør jeg, når jeg modtager betalingen? Beløbet jeg får ind fra den udenlandske betaler, er næppe 100 % ens i forhold til det som e-conomic har beregnet. Hvordan "bogfører"/fjerner jeg differencen?

Eksempel: Jeg sender en faktura på 1000 €. E-conomic beregner det eks. til 7.431,57 DKK; men når den udenlandske kunde betaler de 1000 €, får jeg eks. 7.418,21 DKK ind. Så hvordan bogfører/"fjerner" jeg de sidste 13,36 kr.? Er det muligt at fjerne disse?
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (390 points)
Husk at bruge bilaget fra banken, hvor du kan se kursen. :-)

Så giver resten sig selv.

Vh HelleA
Jep, det vil jeg gøre :)

1 Svar

 
Bedste svar

Hej Dennis, 

Du kan gøre det via dine systemkonti, så systemet laver differecen for dig. På den måde skal du kun sætte op en gang og fremadrettet vil alle differencer automatisk blive bogført, når du udligner fakturaen. I dit eksempel vil de 13,36 kr blive bogført på de af en konti du har valgt. Du kan se, hvordan du laver opsætningen her.

Du skal selv vælge, hvilke konti du ønsker at anvende, men på denne måde vil det hele ske automatisk.

Jeg håber det kan hjælpe dig. Hvis du har spørgsmål til det, så må du endelig sige til smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)
valgt som bedste svar af
Super, mange tak for hjælpen.

Jeg kan se, at jeg allerede har standardopsætningen. Så det skulle vist køre automatisk med systemudligning, når jeg bogfører.

Super fint. Hvis det skulle drille, så siger du bare til smiley

Hej igen

Jeg håber du kan hjælpe mig her.

Jeg har en faktura, som jeg fik at vide skulle laves i DKK. Men jeg har modtaget betalingen i EUR. Så videoguiden, hvordan jeg udligner valutakurs-differencen, kan jeg ikke rigtig lave her.

Samtidig gør vores bank også det, at de automatisk trækker 60 kr. i gebyrer fra udenlandske overførelser ind til os.

Så jeg vil høre, hvordan jeg ellers kan lave en udligning, nu når jeg dels har en faktura der er lavet i DKK, men betalt i EUR, dels skal tage højde for de 60 kr., der trækkes af beløbet af banken? Kan jeg lave en efterpostering, eller?
Hej igen Dennis,

Først og fremmest skal det siges, at du ikke kan udligne på tværs af valuta. Derfor skal vi finde løsningen et andet sted

'Den sikre' løsning er at bogføre i samme valuta og så omregne beløbet så banken stemmer.
I så fald skal du tilbageføre betalingen og bogføre i samme valuta, hvis du allerede har bogført i EUR.

Alternativt skal du bogføre i flere ben. Det vil sige du skal lave et ben på debitoren på det fulde beløb i DKK. Efterfølgende laver du et ben på banken uden debitoren. Så kan du udligne debitor og bank posteringen er lavet i EUR.
På banken skal du sørge for at tage den kurs du har fået i banken og der vil derfor med alt sandsynlighed opstå en valutakursdifference. Den skal du så bogføre manuelt i endnu et ben. Til sidst skal du så tage højde for gebyret som du skal tage fra banken og lægge ned på en gebyr konto.

Den sidste kan være lidt kringlet, men fordelen er, at du ikke skal tilbageføre betalingen i EUR og du får beløbet lagt ind i EUR.

Giver det mening? Det er helt fair, hvis du har spørgsmål, da det kan være lidt kringlet.
Hej Jesper.

Mange tak for svaret :) Det ser ud til at jeg har fundet ud af det, og har fået bogført korrekt.

Du må have en rigtig god dag.

Perfekt. 
Mange tak for i lige måde smiley