Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Superkladde - hvordan udlignes flere fakturaer ved 1 indbetaling

0
Hej

Jeg er på ingen måde regnskabs nørd, men får selv bogført i superkladde, da det virker meget nemt.

Det hænder dog at jeg har kunder som betaler flere fakturaer på en gang, og hvordan får jeg lige disse bogført korrekt?

Mvh

Morten
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)

1 Svar

Hej Morten

Hvis det skal gøres i superkladden, så ville gøre det ved at dele det op i flere linjer. 

Du tager en linje, hvor du kun vælger debitor og fakturanummer. Det samme gør du også anden gang. I den tredje linjen tager du så hele beløbet og den konto du ønsker at bogføre på. Det er typisk banken, men det kan variere.

Hvis det drejer sig om endnu flere faktura, så kan du sagtens lave flere linjer på samme måde.

Personligt vil jeg dog mene, at den nemmeste måde at bogføre indbetalinger på er via bankafstemningen med autobank tilknyttet. 

Her vil dine ind- og udbetalinger automatisk komme fra banken over i e-conomic. Hvis de har en betalingsreference i tekstfeltet, så kan systemet aflæse dette og hjælpe dig med bogføringen. Hvis alt går perfekt, så er det eneste du skal gøre egentligt bare at tjekke alle dine betalinger gennem og så bogføre dem. Du slipper for at tastearbejdet og samtidigt får du afstemt din bank korrekt. Jeg vil dog også lige sige, at der ikke er garanti for, at du slipper for at taste alt. Det afhænger af, hvordan teksten fra banken ser ud. 

Du kan læse meget mere om autobank her. Hvis du gerne vil høre endnu mere omkring det, så spørger du bare løs her, eller ringer til os på 88 20 48 40.

Jeg håber du kan bruge den første løsning i superkladde og vil overveje den anden jeg præsenteret. Det er trods rart at få automatiseret så meget så muligt :) 

 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)
Hej - i superkladden kan man indlæse debitor og derefter i feltet med fakturanr. trykke på pilen og "søg" - her kommer hele listen op med kundens fakturaer og man kan så vælge dem der er blevet indbetalt. Der vil øverst blive regnet det samlede beløb ud og her kan du skrive bankkontoen på. Det fungerer fint.

Til e-conomic:

Vedr. bankafstemning og indbetalinger. Man kan ikke bruge bankafstemningen til indbetalinger i fremmed valuta (vores EURO-konto). Her er vi nødt til at bruge superkladden for at få de korrekte beløb udlignet - ellers får vi hele tiden en fejlmelding og skal bogføre differencer mv.. Så det er ikke altid det nemmeste at bruge bankafstemningen. Dog fungerer det fint til beløb i DKK.

vh. Nina
Hej Nina,

Super fedt du byder ind her.

Du har helt ret i, at vores bankafstemning ikke kan arbejde med flere valuta. Det er en udfordring vi kender og vi har løbende en dialog omkring, hvordan vi kan gøre det bedre.

Når det er sagt, så har du selvfølgelig ret i, at det fungerer bedst, når der kun er tale om én valuta :)