Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Dimension på automatiske posteringer

0
Jeg løber ind i at der i de automatiske posteringer på rykkergebyr og gebyr ifm debitor rykker, ikke kommer afdeling på - da vi har kunder der skal med ind under flere dimensioner, kan vi ikke dele det op på debitormodulet. Kunne man få det ind på varer eller anden måde?

Bruger en del unødig tid på at regulere disse efterfølgende.

God dag

Mvh Anita
i Forslag » Dimension (afdelinger) af (190 points)

1 Svar

Hej Anita,

Som jeg forstår din forespørgsel, så omhandler dette selve rykkeren og ikke at forveksle med det vi kalder systemposteringer. Hvis jeg er galt på den her, så ret mig endelig.

Når du laver fx et rykkergebyr, hvordan er det forbundet til selve varen?

Du kan nemlig sagtens sætte afdeling på de enkelte linjer og derfor have forskellige afdelinger, hvis det ønskes. Hvis så der laves et rykkergebyr, hvordan skal en eller flere afdelinger så tage højde for dette?

Lad os antage en faktura er på 1000 kr. fordelt på tre varer og tre afdelinger.

Der laves nu et rykkergebyr på 100 kr. Er vi så ude i, at der fordeles ligeligt på de tre afdelinger, eller skal der tages højde for antal, beløb mm.

Jeg håber du er frisk på at uddybe her, da jeg ikke helt sikker på, hvordan en evt. løsning skal udbygges for at opfylde dit behov :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Rykkergebyret og renten er forbundet med varerlinie/ faktura og vil altid være til samme afdeling. MEN vi kan sagtens have samme varer vi benytter i forskellige afdelinger - giver det mening :-)
Tak for at følge op. Det giver helt fin mening :)

Baggrunden for mit spørgsmål er lige præcis det du beskriver.

Hvis du har forskellige afdelinger på en faktura, hvordan skal rykkeren så tage højde for disse afdelinger?

Jeg vil lige lave et eksempel herunder:

Du sælger vare 1, vare 2 og vare 3.

Fakturaen her er fordelt på tre afdelinger. Afdeling x, afdeling y og afdeling z.

Vare 1 er på 1000 kr på afdeling x.

Vare 2 er på 1000 kr på afdeling y.

Vare 3 er på 1000 kr på afdeling z.

Du laver du en rykker på 100 kr.

Skal rykkergebyret så fordeles ud med 33,33 kr på hver af de tre afdelinger?

I dette tilfælde har jeg taget udgangspunkt i beløbet, da jeg personligt vil mene det giver mest mening. Hvis du mener et andet kriterie er bedre, så sig meget gerne til.

Oven i det, så kan det være kunden har betalt noget af fakturaen. Lad os sige der er betalt 1.000 kr., fordi de har betalt for vare 1.  

Hvordan skal vi så fordele rykkergebyret ud? Skal der igen fordeles ligeligt efter beløb, eller det er ikke længere længere aktuelt at tillægge afdeling x 33,33 kr fordi vare 1 er betalt? Vi kan i e-conomic ikke udligne, at en enkelt vare er betalt, kun at en del af totalbeløbet er betalt, hvilket gør man ikke bare kan tage en linje ud af ligningen.

Det er en anden situation jeg kan forestille mig er problematisk.

Mit eksempel kan virke forvirrende og det selvfølgelig ikke mening du skal sidde og være forvirret bagefter. Jeg vil bare meget gerne prøve at illustrere nogle af de udfordringer jeg ser ved dette og få en dialog omkring om der findes en løsning, som ikke vil gå ind og genere andre brugeres arbejdsgange :)