Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af leverandørfaktura betaling i nyt økonomisystem (Economic)

0
Jeg skal bogføre en leverandørbetaling i nyt system, i dette tilfælde e conomic. Leverandør fakturaen er  bogført i december. Betaling er først sket ultimo januar 2018. Vi har tidligere brugt en bogholder udefra, men har nu selv overtaget faktureringen så det eneste jeg har fået fra ham er ultimo balancen fra hans system. Hvordan bogfører jeg nu betalingen af leverandør fakturen ?

Med venlig hilsen

Vibeke Jørgensen
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)

1 Svar

Hej Vibeke :)

Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke må hjælpe med direkte problemstillinger i forhold til, hvordan du skal bogføre, men jeg vil svare ud en generel tankegang omkring, hvordan systemet fungerer.

Hvis det er en faktura udstedet i anden valuta end din grundvaluta, så må du gerne sige til. Dette vil jeg ikke tage med i beskrivelse. Der kan nemlig opstå valutakursdifferencer man skal være opmærksomme på.

Normalt ville man have en leverandørfaktura bogført. Hvis du har dette, så er det egentligt bare, at bogføre betalingen som leverandørbetaling og så udligne. Så er problemet løst.

Det lyder dog som du ikke har denne, men udelukkende en ultimo balance.

Her er det ret vigtigt at tage højde for, hvordan dette er lagt ind. Hvis det udelukkende er lagt ind med finansposteringer, så kan du ikke nøjes med at lave en leverandørbetaling. I dette tilfælde vil din finans umiddelbart passe, men det skyldige beløb på leverandør vil blive forkert. Det skal siges, at jeg ikke ved, hvordan det er lagt ind, men vil være en generel antagelse.

Hvis det er lagt ind udelukkende i finansen, så kan du løse det ved at bogføre betalingen uden leverandørstyring. Det vil sige som et finansbilag. På denne måde spiller du for din leverandørsaldo bliver forkert, men omvendt mister du historikken på din leverandør.

Overordnet set vil dit problem blive løst, hvis du bogfører betalingen som et finansbilag på den konto du har dine skyldige beløb stående på. Typisk kaldt kreditorsamlekonto og som den anden konto vælger du det sted din betalinger kommer fra. Det kunne være en kassekredit eller banken.

Jeg vil understrege, at jeg ikke kender til dit regnskab og hvordan det er ført over, så du må ikke tage dette som den ultimative løsning på problemet, men jeg håber, at dette kan hjælpe dig i den rigtige retning.

Ellers vil jeg opfordre andre brugere på vores forum til at byde ind med hjælp :)

Sig endelig til, hvis der er noget som ikke giver mening.

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)