Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bilagsnumre der indeholder bogstaver

0
Vi har en bogholder sidende geografisk 2 steder, og de bruger samme nummerserie, hvilket ikke er praktisk, idet man aldrig ved, om det er et bilag, der er bortkommet - eller et bilag der geografisk er på Sjælland i stedet for i Jylland.

Jeg vil at de to bogholdere bruger hver deres nummerserie, ligesom jeg også gerne vil have mit eget nummersystem (til omposteringer mm). Men for ikke at løbe tør for numre vil jeg høre, om der er problemer med at nummere med H10001, H10002 osv. (H-et indikerer, at det er et bilag bogført af mig og at mappen med disse bilag står hos mig).

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen

Helle Gejl Madsen
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (250 points)
For mig lyder det som om, at I kun arbejder i en kladde.
Hvis det er tilfældet, vil jeg foreslå, at de 2 bogholdere har hver sin kladde med hver sin nummerserie.
Enklere kan det vel ikke blive.
Og lad så være med at starte en ny nummerserie hvert regnskabsår. Det er noget værre rod. Især hvis i bruger scanningsmodulet.
Jeg er lige startet (20/11) og er ny e-conomic bruger og skal lige finde ud af, hvordan det fungerer og er mest optimal.
Ja - det er jo netop det jeg overvejer, at de hver især skal have deres eget nummersystem/Kassekladde. Jeg HAR allerede lavet mit eget - og i går sendt vejledning ud om nummersystemerne pr. 1/1 2018. MEN her starter jeg ny nummerserie - (Springer en del værdier op). Dette fordi jeg ønsker at adskille årene 100 %. Det vil alt andet lige være nemmere ifbm. arkivering - osv. - og når man senere skal smide bilag ud. Vi bruger så heller ikke scanningsmodulet - eller det gør vi jo nok alligevel til EDI-indlæste bilag. OG her kan jeg godt se, at der kan være et issue. Så godt er jeg endnu ikke inde i systemet og procedurerne. Den vender jeg lige internt med mine bogholdere. Tak for kommentaren, der gør mig opmærksom på nogle problematikker.

1 Svar

Hej Helle :)

Du kan i e-conomic ikke lave en nummerserie med bogstaver, så du kan ikke bruge den løsning.

Du kan dog sagtens starte med forskellige nummerserier. Så du starter ved fx 1. Den ene bogholder starter ved 1000000 og den anden ved 2000000. I skal altså op på 1 million bilag om året før at disse vil nå hinanden.

Du angive bilagsnumre op til 9 cifre, så det vil sige 999.999.999 vil være det højeste nummer du kan nå.

Det er de færreste, der nogensinde vil nå dette, og hvis det endelig skulle komme dertil, hvor man når dette nummer, så er det tilladt at nulstille sin bilagsnummerserie ved afslutning af regnskabsåret.

Derfor vil jeg sige, at du ikke får problemer med, at de forskellige nummerserier skulle falde sammen.

Hvis du har spørgsmål til, hvordan du sætter dette op, eller bare helt generelt andre spørgsmål, så skyder du bare løs :)

Du må sige til, hvis du af den ene eller anden grund ikke har mulighed for at benytte denne mulighed :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)