Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kommission - lokation - beholdningsmatrix og pakkeseddel

0
Vi bruger varer i kommission og har til formålet oprettet lokationer i henhold til jeres guide. Det fungerer fint. Vi har dog brug for, at når vi kigger på beholdningsmatrix på en vare, at den ikke viser beholdning på kommissionsvarer, da de ikke er til rådighed. Vi har endvidere brug for, at når vi udskriver pakkesedler, at den udeholder kommissionsvarer, da de jo ikke er på lager til at plukke af. Dette er helt grundlæggende for vores lagerstyring. Hvordan løser vi det?

 

På forhånd mange tak for hjælpen.
i Spørgsmål » Lager af (690 points)

2 Svar

Hej Pernille :)

I forhold til dit spørgsmål, så vil jeg dele det op i to.

Den ene er beholdningsmatix og den anden er pakkesedlen.

Det vil ikke være muligt, at få dem væk fra beholdninsmatix eller pakkesedlen, så længe der er lagertræk på.

Du kan dog i forhold til pakkesedlen sætte lokationer på. Disse lokationer kan du kalde noget i stil med 'lager 1 - kommission', så dine lagerfolk kan se, at de ikke skal pakke disse. Du kan også give dem et helt andet navn. Det skal du gøre, så det passer dig. På denne måde kan du indikere, hvilke der ikke ligger på jeres eget lager.

Det er det tætteste du kommer på en løsning. Beholdningsmatrix kan du ikke gøre så meget ved. Den viser det samlede lager, også selvom jeres lager er flyttet til en ekstern lokation.

I kan altid oprette en vare uden lagertræk til dem, der skal være kommission. Så vil de hverken fremgå af matrix eller af pakkesedlen, da der skal være lagertræk på de varer som overføres til pakkesedlen.

Jeg ved ikke om det er en løsning for jer, men så ved du i hvert fald at muligheden eksisterer :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Det hjælper mig ikke at sætte lokation på pakkesedlen på det der skal pakkes - var det det du svarede på? Jeg har brug for, at der i "varer på lager" udeholdes de varer, der er i kommission (som ligger på særskilt lokation) Kan man ikke på pakkesedlen få vist hvad der er på lager på forskellige lokationer? (ligesom på optællingslisten) Ellers giver det jo ikke mening af gøre som jeres guide til håndtering af kommissionsvarer, da de pr. definition jo netop ikke er på lager? De forstyrrer på beholdningsmatrix samt på "på lager" på pakkesedlen.

Vores varer i kommission er de samme varenumre, som vi også selv har på lager, så vi kan ikke lave dem til "uden lagertræk".

Hej igen Pernille :)

Jeg har prøvet at arbejde lidt videre med din forespørgsel, og jeg har fundet en løsning, som måske er bedre. Som jeg forstod det før, så er der stadig to problemstillinger.

1. Beholdningsmatrixen skal vise det antal, som i har liggende og ikke dem, der er lagt ud til jeres kunder.

2. Pakkesedler skal ikke indeholde kommissionsvarer. Afhængigt af, hvordan i arbejder, så mener jeg også at fundet en løsning på dette.

1.

Hvis dette skal løses, så kan vi ramme et billede, hvor du vil have alle varer til at indgå i din finanslagerværdi, men selve din lagerbeholdning er mindre.

Dette kan gøres ved at oprette en ordre per kunde (lokation). Dette er så en igangværende ordre, der altid vil ligge der. Så lægger du de varer ind, der ligger ude hos kunden. Dem betagter vi som 'i ordre', da de stadig ikke solgt. Din finanslagerværdi indeholder derfor stadig disse varer. Varerne lægger du så til levering ud fra den pågældende lokation. Dette betyder de forlader dit lager og ikke længere er til rådighed.

Jeg har lavet et eksempel, der viser det her:

I dette tilfælde vil du have 120, 150, 180 af varerne i alt, men der er lagt 80, 100, 120 ud til kunden.

Hvis du vil specificere det ydeligere, så du kan se hvilke varer, der ligger på en bestemt lokation, så kan du fordele lageroptælling per lokation. Det vil så således ud:

Din beholdningsmatrix vil følge dette billede andre steder i programmet. På denne måde vil din beholdning falde uden du har solgt dem endnu.

Efterhånden som de bliver solgt, kan de løbende overføres til en faktura, som du kan sende til din kunde. Her vil din beholdning helt automatisk justeres i forhold til lokation og leverede varer.

Ordren skal ikke sendes, så du kan altid gå ind og minus levere disse varer, hvis de kommer retur til dig. Så er igen tilrådighed på lageret. Her skal du så tage stilling til om de skal flyttes tilbage på jeres eget lager (lokation), men den mulighed eksisterer også. Så denne levering kan ske begge veje, og fungerer derfor ret dynamisk.

2.

Næste problemstilling er følgesedlen og vil ligge sig lidt op af den løsning jeg lige har beskrevet.

Da disse varer er leveret og fordelt per lokation, så kan i bruge funktion til kun at overføre de varer, der er tilrådighed. Alle kommissionsvarer er nemlig leveret, og derfor vil der blive en linje med 0 i antal for den pågældende lokation, når de overføres til følgesedlen. De vil fremgå af følgesedlen, men som sagt til 0, så man kan se at der ikke skal tages højde for disse, da de ikke er på lager til at plukke af.

 

Det er en lidt kringlet forklaring, men jeg vurderer at selve arbejdsflowet giver meget mere mening, når man sidder med det. Du må endelig sige til, hvis der er noget, som ikke giver mening, eller vil ødelægge det for dig. Så prøver jeg at kigge på det igen. Jeg ser frem til at høre, hvad du siger til denne løsning. Det kunne jo være fedt, hvis vi lige fandt et smuthul til at løse dine udfordringer :)


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Et alternativt forslag - kan man ikke oprette alternative varenumre på de varer som er i kommission? Når man så flytter varer fra eget lager til kommisions-lokationen laver man blot et vareflyt. Bare en idé
1. Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår det korrekt. Foreslår du, at hele den måde, som vi styrer vores konsignationslagre laves om? Så vi ikke styrer det på lokationer men i stedet som åbne ordrer pr. kunde (lokation)? Lige nu styrer vi vores vores konsignanslagre på lokationer. Se også indlæg: http://forum.e-conomic.dk/22964/lager-lokation-fast-pr-kunde?show=22966#a22966. Jeg er forvirret;-)
1. Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår det korrekt. Foreslår du, at hele den måde, som vi styrer vores konsignationslagre laves om? Så vi ikke styrer det på lokationer men i stedet som åbne ordrer pr. kunde (lokation)? Lige nu styrer vi vores vores konsignanslagre på lokationer. Se også indlæg:lager-lokation-fast-pr-kunde?
Jeg foreslår du bruger begge :)
Lokation er til at se, hvor dine varer lægger henne og ordren bruger du til at markere, at disse lokationer ikke er dit eget lager.

Du bruger stadig lokationerne, men ved at lægge de varer ind på ordren, som du har lagt ude hos kunden, så kan du markere dem leveret og derved er ikke længere på dit lager. Finanslagerværdien har du stadig, da de ikke er solgt, men den fysiske placering er rykket ud til kunden.

Giver det lidt mere mening? Jeg er med på det er kringlet og det er også kun et bud på, hvordan i kan gøre.
Sig endelig til, hvis det stadig ikke helt giver mening.
Vi kan ikke bruge en åben ordre til vores konsignationslagre - vi sender dagligt varer afsted til konsignationslagrene (med mange varelinjer) og det vil være helt uoverskueligt at holde styr på det via en åben ordre. Vi har et varekartotek på ca. 2.000 varelinjer.
Det er i orden. Så vil du ikke kunne styre om de er leveret. Så skal du gøre det via lokationen, men hvis du overfører varer i kommission fra en ordre, så vil de komme på følgesedlen. Det er dog kun ud fra den enkelte lokation