Hej igen Pernille :)
Jeg har prøvet at arbejde lidt videre med din forespørgsel, og jeg har fundet en løsning, som måske er bedre. Som jeg forstod det før, så er der stadig to problemstillinger.
1. Beholdningsmatrixen skal vise det antal, som i har liggende og ikke dem, der er lagt ud til jeres kunder.
2. Pakkesedler skal ikke indeholde kommissionsvarer. Afhængigt af, hvordan i arbejder, så mener jeg også at fundet en løsning på dette.
1.
Hvis dette skal løses, så kan vi ramme et billede, hvor du vil have alle varer til at indgå i din finanslagerværdi, men selve din lagerbeholdning er mindre.
Dette kan gøres ved at oprette en ordre per kunde (lokation). Dette er så en igangværende ordre, der altid vil ligge der. Så lægger du de varer ind, der ligger ude hos kunden. Dem betagter vi som 'i ordre', da de stadig ikke solgt. Din finanslagerværdi indeholder derfor stadig disse varer. Varerne lægger du så til levering ud fra den pågældende lokation. Dette betyder de forlader dit lager og ikke længere er til rådighed.
Jeg har lavet et eksempel, der viser det her:
I dette tilfælde vil du have 120, 150, 180 af varerne i alt, men der er lagt 80, 100, 120 ud til kunden.
Hvis du vil specificere det ydeligere, så du kan se hvilke varer, der ligger på en bestemt lokation, så kan du fordele lageroptælling per lokation. Det vil så således ud:
Din beholdningsmatrix vil følge dette billede andre steder i programmet. På denne måde vil din beholdning falde uden du har solgt dem endnu.
Efterhånden som de bliver solgt, kan de løbende overføres til en faktura, som du kan sende til din kunde. Her vil din beholdning helt automatisk justeres i forhold til lokation og leverede varer.
Ordren skal ikke sendes, så du kan altid gå ind og minus levere disse varer, hvis de kommer retur til dig. Så er igen tilrådighed på lageret. Her skal du så tage stilling til om de skal flyttes tilbage på jeres eget lager (lokation), men den mulighed eksisterer også. Så denne levering kan ske begge veje, og fungerer derfor ret dynamisk.
2.
Næste problemstilling er følgesedlen og vil ligge sig lidt op af den løsning jeg lige har beskrevet.
Da disse varer er leveret og fordelt per lokation, så kan i bruge funktion til kun at overføre de varer, der er tilrådighed. Alle kommissionsvarer er nemlig leveret, og derfor vil der blive en linje med 0 i antal for den pågældende lokation, når de overføres til følgesedlen. De vil fremgå af følgesedlen, men som sagt til 0, så man kan se at der ikke skal tages højde for disse, da de ikke er på lager til at plukke af.
Det er en lidt kringlet forklaring, men jeg vurderer at selve arbejdsflowet giver meget mere mening, når man sidder med det. Du må endelig sige til, hvis der er noget, som ikke giver mening, eller vil ødelægge det for dig. Så prøver jeg at kigge på det igen. Jeg ser frem til at høre, hvad du siger til denne løsning. Det kunne jo være fedt, hvis vi lige fandt et smuthul til at løse dine udfordringer :)