Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kreditnota fra leverandør - hvordan håndteres dette

0
Hej,

 

en af vore leverandører trækker selv betaling fra banken. Det foregår ved, at vi modtager et pbs-advis med det beløb, der trækkes, samt en liste over, hvilke fakturaer der er indkluderet.

Normalt bogfører jeg de enkelte fakturaer som leverandørfakturaer og kun postering.

Men nu er der kommet en særskilt kreditnota vedrørende en faktura. Det er kun på en del af beløbet på fakturaen. Det krediterede beløb er fratrukket den samlede indbetaling, og for at få banken til at stemme, skal jeg på en eller anden måde have trukket den kreditnota ud igen.

Kan ikke finde noget om håndtering af kreditnotaer fra leverandører.

Mange venlige hilsner

Liselotte Kristensen
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (190 points)

2 Svar

Hej Liselotte :)

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan en kreditnota på en leverandørfaktura skulle påvirke din bank.

Det kan være der er noget jeg ikke helt har fanget. Kan jeg lokke dig til at uddybe, hvordan dette skulle påvirke din bank? :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)
Hej Liselotte

Du skal blot bogføre den kreditnota på samme vis som en leverandør faktura dog modsat fortegn.

Dvs. hvis du bogfører en faktura i kredit på leverandøren, så skal kreditnotaen nu være i debet på leverandøren.

Modposten er jo den samme som den er blev brugt i første omgang, da fakturaen blev bogført.

Håber det giver mening.

Mange hilsner

Birthe D. Madsen

BDM bogføring

Med venlig hilsen Birthe D. Madsen BDM bogføring www.bdm-gruppen.dk
Bogføringshjælp af (680 points)
Hej,

Jeg synes jeg har et lignende problem. Hvis jeg bogføre en kreditnota på samme vis som leverandørfakturaen, så trækker jeg varerne fra lager. Men her er kreditnotaen bare en rabat, så skal jeg bare ændre indkøbsbeløbet og retter moms (fakturaen er fra EU med omvendt betalingsplit). Jeg er ikke sikker på, at at kreditere vareforbrugskontoen direkte er den bedste løsning. Hvad er din mening? Tak på forhånd.