Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Ydelse køb inden for EU, betalt af privat kreditkort

0

Er kørt lidt fast i starthullet

Jeg har købt en ydelse i form af programmering af software i Polen.
Denne ydelse har jeg fået en faktura for.
Den var på - lad os sige 500?. Denne betalte jeg øjeblikkeligt med mit private kreditkort.

Hvordan bogfører jeg denne korrekt?

Jeg har prøvet:

  • Oprette kreditoren
  • Går i Bogføring og vælger Opret Postering
  • Vælger type: Kreditorfaktura
  • Udfylder dato
  • Vælger kreditorens nummer
  • Udfylder D/K med Debit
  • Angiver beløbet 500
  • -i valutaen EUR
  • I Bilagsfeltet udfylder jeg bilagsnummer
  • Modkonto: 3604 (EDB & Software - bruger kontoplanen for enkeltmandsvirksomhed uden løn)
  • Momskode (har her prøvet både med IY25, ja og helt uden noget (fakturaen var jo uden moms))
  • Betalingstype: Kun postering
  • Dato med den pågældende dato - identisk med førstnævnte dato
  • Beholdningskonto: Mellemregning (jeg har jo betalt privat)
  • Fakturanummer feltet udfylder jeg med fakturaens nummer


Problemet er nu, at når jeg nu tager og går i Rapport og vælger Momsafstemning, har jeg en forskel på et beløb i det kvartal hvor den her ydelse fremgår, på konto 3604 (EDB & Software) under Indgående moms, hvor fakturabeløbet står på listen, omregnet i kroner, i kolonnen Posteringer u. momskode. Hvis jeg indtaster momskoden IY25 selvom fakturaen er uden moms. Har også prøvet uden nogen momskode, men ligelidt hjælper det.

Hvordan skal man gøre i sådan et tilfælde her?

lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (190 points)
opdateret af

3 Svar

 
Bedste svar
Hvis der købes en ydelse i et andet EU-land, og denne indgår i virksomhedens drift, skal den bogføres med momskode IY25 (i vores standardopsætning). Rubrikoplysninger vil alene fremgå af momsopgørelsen, hvis bilaget er bogført som kreditorfaktura (kræver at der er oprettet en kreditor i kreditorkartoteket).

I det konkrete tilfælde havde du betalt af egen lomme; du må derfor efterfølgende bogføre en kreditorbetaling til mellemregning med dig selv.

Du kan også nøjes med at bogføre bilaget som finansbilag, stadig med momskode IY25 (i vores standardopsætning), men så vil beløbet til rubrikoplysningerne ikke fremgå af momsopgørelsen og du skal så huske dette ved indberetningen af momsoplysninger.

Differencen i momsafstemningen behøver du ikke i dette tilfælde at bekymre dig om.

Hvis man har mange køb af fx ydelser i andre EU-lande, kan man fx oprette en konto til dette og på denne konto sætte momskoden for fx ydelseskøb.

  Svend Christiansen Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Bogføringshjælp af (5.1k points)
valgt som bedste svar af
Lige en opdatering til ovenstående...
Kan det være at man slet ikke skal gøre som jeg har gjort oven for, men i stedet skal tage og lave 2 stk Finansbilag:

<ul>
Finansbilag 1: (omhandler selve momsen (erhvervelsesmoms))
Kredit konto 6906 for hvad momsværdien vil være, med modkonto 6903 og i ingen af felterne anvende en momskode.

Finansbilag 2: (omhandler kun selve købet)
Debit konto 3604 med fakturabeløbet, (OPDATERET:) MED MOMSKODE IV25, med modkonto 6135 og i ingen af felterne anvende en momskode.</ul>
  


I fald dette er korrekt, så mangler jeg nu at der i momsafstemningen fremgår beløb i rubrik A, som desværre står i 0,00, hvilket jo nok er fordi jeg har brugt finansbilag, og derved ikke knyttet det til en kreditor i e-conomic, men hvordan skal jeg ellers bogføre det, nu jeg har lagt ud privat?
Bogføringshjælp af (190 points)
Jeg ved godt, at dette er et gammelt indlæg, men faldt lige over den, og synes jeg vil komme med en forklaring på spørgsmålet med momsafstemningen.

Først, så gør du det helt korrekt som du beskriver i dit første indlæg - og du skal vælge momskoden IY25, som du startede med.

Momsafstemningen vil vise en difference, fordi den går ind og ser på, hvilken momskode der er sat på en konto i kontoplanen. I det øjeblik du anvender en anden momskode (i dit tilfælde IY25 - eller blank), vil den vise, at der er en difference. Når du har blank momskode eller IY25, kommer der jo ikke moms med, og det er dét den afstemmer i momsafstemningen. Det er ganske udemærket at den gør på den måde, sålænge man er obs på, at det kan være erhvervelsesmomsen, der kan drille i helhedsindtrykket, og du kan ignorere disse afvigelser (efter et hurtigt tjek i posteringerne).

Måden at undgå det på er at oprette en ny konto, som Svend beskriver, med momskoden IY25.

<p>     Mange hilsner<br />     Susanne Røssell<br />     <br />     Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>
Bogføringshjælp af (15.8k points)