Hej Jesper
Tak for din kommentar.
Jeg kan prøve at give dig et svar:
Ift. åbne og ikke-åbne posteringer - Så tror jeg vi definerer dem forskellige.
I min verden som regnskabskonsulent, når vi sige en postering er åbne betyder blot, at den har en værdi - uanset om det er en finanspost eller en balancepost. Når vi siger ikke-åbne betyder det, at den har været bogført men også nulstillet, dvs. den går i 0,00 (hvorfor er den tilbageført har mange forklaringer - dog ved vi, at det er en postering der skulle gå i 0,00 - enten fordi den ikke skulle være bogført eller den skal være bogført på en anden konto).
Ift. systemets kendskab til tilbageførsel eller ej - så tænker jeg ikke det er en forhindring hvis funktionen det er den samme bilagsnummer der anvendtes til at tilbageføre (manuel eller via "tilbagefør-knappen", dvs. samme bilag blot med omvendt fortegn.
Så kan man kode systemet til automatisk at skjule poster, som er gået i 0,00 med betingelserne "samme bilagsnummer" + "værdi = 0,00" = ikke vises
Men bogføringsloven kræver en form for transaktionsspor, dvs. selvom bilaget var gået i 0,00 skal man altid kunne finde dem frem igen.
Derfor vil det være smart, at I koder systemet til at kunne vise 2 typer af resultatopgørelse/balance. Den ene type hvor der kun er posteringer med en værdi >0 /<0 og den anden type hvor alle værdier vises >0 / <0 / = 0 og lade forbrugeren have mulighed for at vælge hvordan de ønsker deres resultatopgørelse/balance skal vises gennem
"Vis kun åbne poster"
"Vis alle poster"
Jeg håber du forstår min forklaring - jeg ser dette som en rig mulighed for at kunne udvikle systemet endnu mere således støj og unødvendige info. kan skjules.
Mvh/Theresa