Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Privatbankkonto?

0
Hej  

Jeg er ved at bogføre lidt forskellige udgifter (kontorartikler) mv. Men Problemet er, at disse udgifter ikke er betalt med virksomhedens bankkonto, men min egen privatebankkonto.

Derefter har jeg oprettet en Konto der hedder 5821 Privatbankkonto, som er kopieret fra 5820 Bankkonto.

Er dette en forkert måde at gøre det på? Jeg kan se, at det ikke påvirker min resultatopgørelse. Dog kan jeg selvfølgelig se, et minus beløb på min balance ved privatbankkonto 2. Er der noget jeg skal gøre udover det, jeg har gjort indtil videre?

Håber I kan hjælpe .
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (250 points)
status opdateret af

5 Svar

 
Bedste svar
Enten kan du beslutte at saldoen på kontoen skal blive stående til næste regnskabsår, så du stadig kan se hvad firmaet skylder dig

Ellers kan du under opsætningen af kontoen taste konto 6110 under feltet primokonto
Så vil saldoen på kontoen blive nulstillet ved årsskiftet og beløbet vil blive tillagt din egenkapital i virksomheden.
(du forærer virksomheden dit tilgodehavende for at forøge din egenkapital)
Du kan til en hver tid stadig hæve pengene ud igen skattefrit, da det jo er overskuddet i virksomheden du betaler skat af og det påvirkes ikke af om du gør det ene eller andet

Lone
Bogføringshjælp af (1.3k points)
valgt som bedste svar af
Hej

Da det er penge som firmaet skylder dig, da du har lagt ud af egen lomme skal du have beløbet posteret i passiverne i balancen i stedet for i aktiverne som du gør med den konto 5821 du har oprettet.

Aktiver er udtryk for værdier i virksomheden og passiverne er modsvarende gæld.

Hvis du bruger e-conomics standardkontoplan er der en konto der hedder 6135 Mellemregning som bruges til formålet, hvor du postere beløbet i kredit.

Saldoen på denne konto vil så altid vise hvad firmaet skylder dig og de penge kan du skattefrit overføre fra firmaets bankkonto til din private bankkonto

(jeg har forudsat at du bruger kontoplanen for en enkeltmandsvirksomhed)

Hilsen

Lone Skou
Netaccounting.dk
Bogføringshjælp af (1.3k points)
Hej Lone

Tak for dit svar.

Vil det sige, at jeg også skal bogføre mine hævninger på 6135 Mellemregning (debet)? eller skal de være under årets hævninger/kontant/øvrige?

Mvh. Mark.
Bogføringshjælp af (250 points)
Hej Mark

Private hævninger (din løn) ville jeg bogføre på konto 6130 i debet

Og de udlæg som du løbendende har vil jeg bogføre på konto 6135, hvis du løbende vil have et overblik over hvad firmaet skylder dig.

Men i princippet er det ligegyldigt hvilken konto du bruger, da de begger ligger samme sted under egenkapitalen.

Hilsen

Lone
Bogføringshjælp af (1.3k points)
Tak for svaret .

Hvad skal jeg så gøre, når jeg afslutter regnskabsåret? mht den mellemregningskonto?

Mvh. Mark
Bogføringshjælp af (250 points)