I forbindelse med fakturering af projekter har jeg det problem, at systemet ikke beregner moms på fakturabeløbet, selv om der i fakturateksten under betalingsbetingelser mv. står ?Momspligtig?.
Der kommer med andre ord 0,00 i moms nederst på den bogførte faktura, og der genereres ingen momstransaktioner ifm. bogføringen.
Jeg har sat systemet op i henhold til de vejledninger som er til opsætning af projektmodulet. jf.:
http://wiki.e-conomic.dk/projektstyring/registrering-og-fakturering
You-tube versionerne er her:
Varegrupper og projektstyring:
VIDEO
Projektfakturering:
VIDEO
samt Håndværkerløsningen:
VIDEO
Det mærkelige er, at jeg kan se på demoerne, jf. ovenfor, at der heller ikke der beregnes moms når der oprettes / bogføres fakturaer. Hvordan kan det være - og er det ikke en fejl?
Og hvordan får jeg momsen med nederst på fakturaen - samt bogført, således som den skal?
Håber nogen kan hjælpe.
Mvh.
Mar
PS: nedenfor er hvad jeg bl.a. har foretaget mig:
- Jeg har sikret mig at de oprettede debitorer har momszone Indland
- Der er ikke pillet ved momskoderne
- Momskonti: udgående 6902 og indgående 6903
- Finansbogføringen for projektet er sat op i overensstemmelse med demo-videoen fra e-conomic
- Der er en debitorgruppe, benævnt "Diverse" som bogføres på konto 5600 (Debitorer)
- Der er 4 varegrupper:
- Varer m/moms__________________ Igangv. __ Afsluttet.
- Momspligtige debitorfakturaer kt. _ 5570 ___ 1040.
- Momsfri debitorfakturaer kt. _____ 5570 ___ 1040.
- Varekøb / lager kt. 5520.
- Vareforbrug kt. 1330.
- Varer u/moms sat op fuldstændig som ovenfor (iht. nævnte video).
- Ydelser m/moms.
- Samme konti som ovenfor, dog uden lagertræk og dermed uden konti for varekøb/lager og vareforbrug.
- Ydelser u/moms.
- Samme konti som ovenfor, dog uden lagertræk og dermed uden konti for varekøb/lager og vareforbrug.
- Aktivitetsgrupper, dem der er produktive / fakturerbare er sat således op:
- Medtag kostpriser i finans.
- Konto igangv. 5550 og modkonto 2205, samt konto afsluttet 2207, sidstnævnte to oprettet til formålet som hhv. "Lønninger projektførte" og "Lønninger afsluttede projekter" (igen iht. nævnte video)
- Omkostningsgrupperne, de fakturerbare, er oprettet med:
- Konto igangværende 5550.
- Konto afsluttet 1340.