forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Manglende moms på faktura ifm. håndværkerløsningen

0
I forbindelse med fakturering af projekter har jeg det problem, at systemet ikke beregner moms på fakturabeløbet, selv om der i fakturateksten under betalingsbetingelser mv. står ?Momspligtig?.

Der kommer med andre ord 0,00 i moms nederst på den bogførte faktura, og der genereres ingen momstransaktioner ifm. bogføringen.

Jeg har sat systemet op i henhold til de vejledninger som er til opsætning af projektmodulet. jf.:

http://wiki.e-conomic.dk/projektstyring/registrering-og-fakturering

You-tube versionerne er her:

Varegrupper og projektstyring:

Projektfakturering:



samt Håndværkerløsningen:

Det mærkelige er, at jeg kan se på demoerne, jf. ovenfor, at der heller ikke der beregnes moms når der oprettes / bogføres fakturaer. Hvordan kan det være - og er det ikke en fejl?

Og hvordan får jeg momsen med nederst på fakturaen - samt bogført, således som den skal?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh.
Mar

PS: nedenfor er hvad jeg bl.a. har foretaget mig:

-    Jeg har sikret mig at de oprettede debitorer har momszone Indland
-    Der er ikke pillet ved momskoderne
-    Momskonti: udgående 6902 og indgående 6903

-    Finansbogføringen for projektet er sat op i overensstemmelse med demo-videoen fra e-conomic
 - Der er en debitorgruppe, benævnt "Diverse" som bogføres på konto 5600 (Debitorer)
 - Der er 4 varegrupper:
    - Varer m/moms__________________ Igangv. __ Afsluttet.
       - Momspligtige debitorfakturaer kt. _ 5570 ___ 1040.
       - Momsfri debitorfakturaer kt. _____ 5570 ___ 1040.
       - Varekøb / lager     kt. 5520.
       - Vareforbrug    kt. 1330.
       - Varer u/moms sat op fuldstændig som ovenfor (iht. nævnte video).
    - Ydelser m/moms.
       - Samme konti som ovenfor, dog uden lagertræk og dermed uden konti for varekøb/lager og vareforbrug.
    - Ydelser u/moms.
       - Samme konti som ovenfor, dog uden lagertræk og dermed uden konti for varekøb/lager og vareforbrug.
- Aktivitetsgrupper, dem der er produktive / fakturerbare er sat således op:
    - Medtag kostpriser i finans.
       - Konto igangv. 5550 og modkonto 2205, samt konto afsluttet 2207, sidstnævnte to oprettet til formålet som hhv. "Lønninger projektførte" og "Lønninger afsluttede projekter" (igen iht. nævnte video)
 - Omkostningsgrupperne, de fakturerbare, er oprettet med:
    - Konto igangværende 5550.
    - Konto afsluttet 1340.
spurgt 10 Mar, 2011 i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af Mar (380 points)
status opdateret 21 Feb, 2013 af Stine M. Klitgaard

2 Svar

 
Bedste svar
Hej begge

Jeg kan se ud fra Mars indlæg at alt som udgangspunkt er sat korrekt op   

Udgangspunktet består i det jeg ikke kan se...   

Hvad er der sat op af momskoder på de konti der er registreret under varegrupperne - såfremt der ikke er moms på den konto som omsætningen af varer i varegruppen bliver bogført ned på så trækker den ingen moms.

Så dette har ikke direkte noget med projekt at gøre - men det er selvfølgelig med til at komplicere det når projekt er slået til, da man derved skal huske at oprette moms på yderligere konti benyttet til projektformål...

Håber ikke det blev for langhåret og nørdet   

I skal være velkomne hvis der skulle være yderligere...  

Med venlig hilsen

Lasse Bager

Online regnskabsprogram
 

besvaret 23 Maj, 2011 Bogføringshjælp af Lasse Bager (34,940 points)
valgt som bedste svar 6 Dec, 2012 af Sisse Hansen
Jeg har samme problem. Aner ikke hvad der er sket, men igår da jeg skrev en faktura smed den automatik moms på, som den skulle. Men idag ligger den ikke moms på, aner ikke hvad der er sket og  jeg kan ikke finde ud af at rette det.
besvaret 20 Maj, 2011 Bogføringshjælp af budda (140 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”

Hvad kan du i Bogføringshjælp

Her kan du stille spørgsmål, som er direkte relateret til din bogføring.

Er du på udkig efter en revisor eller bogholder, kan du finde hjælp i listen over revisorer og bogholdere.