Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføre startkapital

0
Jeg har bestemt mig for at bruge e-conomic til regnskabet fremover, men primært vil jeg have styr på momsregnskabet inden 10. feb.
Derfor er jeg nu ved at bogføre alle mine salgsfakturaer og bilag fra 1/11-2010-31/12-2010 ... men det går ikke så godt, for jeg er gået fast allerede ved min første transaktion.

Jeg startede ud med at indskyde 5000kr i firmaet, men da jeg bruger privatkontoen til firmaet er det en fiktiv transaktion da jeg logisk nok ikke kan overføre fra og til den samme konto - men jeg bruger kontoudskrift som bilag for at have et - derfor bilagsnummer 34 i stedet for 1.

Nu til mit spørgsmål:

Er dette den korrekte måde at bogføre indskud?
Dato: 02.11.10      Bilagsnummer: 34    Tekst: Første indskud  Konto    6121(årets indskud, øvrige) Kredit/Debet: Kredit
Modkonto 5820(Bankkonto)
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (140 points)
status opdateret af

1 Svar


Hej Anders,
Den normale fremgangsmåde ved indskud af kapital i firmaet er at beløbet debiteres banken og krediteres kontoen for indskud under egenkapitalen. Nu kører du på privatkontoen i banken så du skal finde/oprette en konto i andre tilgodehavender hvor du debiterer indskuddet.
I øvrigt vil jeg råde dig til at få oprettet en konto i banken udelukkende til firmaets ind og udbetalinger. Det gør det nemmere at afstemme banken og vil være nemmere at forklare over for andre - revisor - Skat, hvad der er sket. Hvis du bruger den private bankkonto skal du bogføre hver gang du har købt et franskbrød el. lign. Held og lykke med dit nye foretagende. Mvh. Tom
Bogføringshjælp af (200 points)