forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Bogføre startkapital

0
Jeg har bestemt mig for at bruge e-conomic til regnskabet fremover, men primært vil jeg have styr på momsregnskabet inden 10. feb.
Derfor er jeg nu ved at bogføre alle mine salgsfakturaer og bilag fra 1/11-2010-31/12-2010 ... men det går ikke så godt, for jeg er gået fast allerede ved min første transaktion.

Jeg startede ud med at indskyde 5000kr i firmaet, men da jeg bruger privatkontoen til firmaet er det en fiktiv transaktion da jeg logisk nok ikke kan overføre fra og til den samme konto - men jeg bruger kontoudskrift som bilag for at have et - derfor bilagsnummer 34 i stedet for 1.

Nu til mit spørgsmål:

Er dette den korrekte måde at bogføre indskud?
Dato: 02.11.10      Bilagsnummer: 34    Tekst: Første indskud  Konto    6121(årets indskud, øvrige) Kredit/Debet: Kredit
Modkonto 5820(Bankkonto)
spurgt 11 Jan, 2011 i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af AndersB (140 points)
status opdateret 21 Feb, 2013 af Stine M. Klitgaard

1 Svar


Hej Anders,
Den normale fremgangsmåde ved indskud af kapital i firmaet er at beløbet debiteres banken og krediteres kontoen for indskud under egenkapitalen. Nu kører du på privatkontoen i banken så du skal finde/oprette en konto i andre tilgodehavender hvor du debiterer indskuddet.
I øvrigt vil jeg råde dig til at få oprettet en konto i banken udelukkende til firmaets ind og udbetalinger. Det gør det nemmere at afstemme banken og vil være nemmere at forklare over for andre - revisor - Skat, hvad der er sket. Hvis du bruger den private bankkonto skal du bogføre hver gang du har købt et franskbrød el. lign. Held og lykke med dit nye foretagende. Mvh. Tom
besvaret 23 Jan, 2011 Bogføringshjælp af tomn (200 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”

Hvad kan du i Bogføringshjælp

Her kan du stille spørgsmål, som er direkte relateret til din bogføring.

Er du på udkig efter en revisor eller bogholder, kan du finde hjælp i listen over revisorer og bogholdere.