Hej Claus
For det første - du skal ALDRIG have en momskode på din bank, no-matter what.
Svaret er ingen af dine eksempler. Jeg ved ikke, om du bruger Lagermodulet, men det går jeg ikke ud fra du gør. Hvis du ikke gør, skal du bogføre på en af følgende måder:
1. Ved køb af varer udenfor EU, der sælges med det samme, så du ikke har varelager:
Kredit 5820 kr. 1.000,00
Debet 1320 (varekøb i udlandet uden momskode) kr. 1.000,00
2. Ved køb af varelager, f.eks. delprodukter til en færdigvare:
Kredit 5820 kr. 1.000,00
Debet 5520 (varelager uden momskode)
Der er ingen moms på varer ved køb i udlandet (udenfor EU). Hvis du køber ydelser udenfor EU, skal du have en ydelsesmoms på. Se e-conomics videoer her
http://wiki.e-conomic.dk/nye-momsregler/nye-momsregler#vejledning-til-varemoms-ydelsesmoms om dette emne. Hvis du køber varer indenfor EU, skal du have E25-momskoden på de 2 debet-poster, og disse ville blive bogført automatisk på konto 6906 (debet) og 6907 (kredit), og vil fremgå af din momsopgørelse.
Når du så sælger varen (ved eksempel 2.), skal du flytte varen fra konto 5520 (kredit kr. 1000,- uden momskode) til en konto i driften, f.eks. 1320 (vareforbrug uden momskode).
Det nemmeste er eksempel 1., hvis du ikke har mange varer på lager, og så optælle varelageret når året er slut, og debitere varelageret over på konto 5520 fra konto 1320.
<p>
Mange hilsner<br />
Susanne Røssell<br />
<br />
Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>