Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføre lagerværdi uden lagerstyring.

0
Hej

Vi har ikke lagerstyring, men laver en status hvert kvartal.

Hvordan bogfører vi denne lagerværdi fra gang til gang så vi kan se resultatet for hvert kvartal?

Efter hvad jeg har kunnet læse mig til er det noget med at "flytte" værdien til lagerregulering?

Kjeld
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (200 points)

1 Svar

Hej Kjeld

Der er flere måder at bogføre varekøb på.

Men udgangspunktet er, at vareforbruget skal følge salget.

Hvis du bogfører varekøb som en omkostning, og køber mere ind end du forbruger, dvs lægger varer på lager, så må du regulere dine omkostninger med dette beløb.

Eksempel.
Køber du varer ind for 1.200 og forbruger varer for 1.000 kr, så har du et varelager på 200 kr. Så regulerer du på denne måde

Debet lager 200 kr (aktiver)
Kredit lagerregulering 200 kr (drift)

Du skal bruge en særlig konto i driften, fordi der ikke er moms på reguleringen i modsætning til varekøbskontoen.

Næste gang fører du de gamle posteringer tilbage og gentager succes'en. Det giver det bedste overblik (selvom det hedder regulering).

Mvh
Finn
e-consultic.dk
Bogføringshjælp af (10.5k points)
Hej Finn

Tak for svar.

Skal bare lige forstå det rigtigt for vi registrerer ikke vareforbrug på den måde..

Vi køber varer for 1200 kr i en periode bogført løbende som varekøb på konto 1, debet varekøb salgsvarer..

Så tæller vi lager op  i slutningen af en periode til 400 kr.

Er det så kun de 400 vi skal tage action på?

Og bogført som du skriver:

Debet varelager 400. Den eneste konto jeg har der hedder varelager er en balancekonto.
Kredit lagerregulering 400. Har ikke en konto der hedder lagerregulering, så hvor skal den oprettes?

Kjeld
Hej Kjeld
Det er korrekt. Du har jo ikke forbrugt disse varer.
Du kan bruge konto 1330 til "Regulering varelager". Bare ret teksten, resten passer. (OBS INGEN MOMS.
mvh
Finn
Hej

Nu skal vi så bogføre den nye lagerstatus.

Sidst bogførte vi minus 100 på 1330 og så 100 på 5520 varelager.

Vores lager er nu 150.
Skal jeg så trække de 100 ud fra sidst, eller kan jeg nøjes med at bogføre de 50 i dif på samme måde som sidst?

Kjeld
Hej Kjeld
Du kan gøre, som du synes.
Personligt foretrækker det fulde beløb tilbage, det fulde beløb frem.
mvh
Finn