forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Lad en kladde-fakturas girokort-værdi pege på debitoren

+1
Hej E-conomi

Vi ser desværre at nogle af vores eco-kunder sommetider får sendt en girokort-faktura-kladde (bemærk ordet "kladde") af sted til en af deres kunder. En faktura-kladdes girokort-værdi peger desværre på faktura-nummeret selvom det er i sin kladdetilstand.

Problemet er, at faktura nummeret ikke er reserveret og går f.eks. en anden medarbejder i gang med at udsende fakturaer (eller overhaler webshoppen med sin automatik via API'en inden om), så har eco-kunden fået udsendt en girokort-faktura-kladde, som faktisk gør, at pengene registreres som værende betaling på anden faktura (den anden kunde). Altså den som "overhalende".

Det kan dog MEGET let løses.

På jeres vejledning beskriver I, hvordan man kan lade betalingen matche med debitoren og ikke med fakturaen: http://wiki2.e-conomic.dk/salg/opsaetning/design-og-layout-ocr-linje

Ergo lad girokort-værdien pege på debitoren, når fakturaen er i sin kladdetilstand.

Og når den er bogført, så lad girokort-værdien pege på fakturaen (som det er i dag).

Med venlig hilsen

Jens Kirk

Webkonsulenterne

spurgt 6 Maj, 2016 i Forslag » Fakturalayout af Jens Kirk (7,900 points)
status opdateret 6 Jun, 2016 af Andreas Polk

2 Svar

Dette er også en feature jeg ønsker.

 

mvh
besvaret 7 Maj, 2016 Forslag af prokops (510 points)

Hej Jens og Prokops.
Tak for dit forslag her på vores forum :)

 

Det er selvfølgelig rigtig uheldigt, at du oplever kunder som sender kladdefakturaer afsted til deres kunder og det er rigtigt, at en kladdefaktura vises som hvis du bogført fakturaen med det samme og har derfor også en større skrift i midten hvor der står kladde. 

 

Jeg mener det vil skabe en endnu større forvirring hvis der var forskel på hvor girokort-værdien peger i forhold om det var en kladdefaktura eller en bogført faktura. 
Der er efter min mening stor nok forskel på arbejdsgange om der sendes en kladdefaktura eller der bogføres og sendes en egentlig faktura. 

 

Hvis der skal sendes en kladdefaktura skal der trykkes på "vis faktura" --> så skal filen enten gemmes ned på computeren og manuelt vedhæftes til en mail eller sendes direkte fra sit PDF program hvor en bogført faktura sendes ved, at trykke på "bogfør og send" og kan derfra sendes direkte fra programmet.
Jeg vil derfor hellere lære vores kunder i, at kun sende bogført faktura og ikke en kladdefaktura. 

 

Det betyder også, at jeg ikke kan se det vil skabe værdi hvis vi laver en implementering der løser et problem som sker ved en forkert arbejdsgang. Det er vigtigt, at der sendes en egentlig bogført faktura og ikke en kladdefaktura. Hvis der sendes en kladdefaktura er det efter min mening et udkast og derfor vises dette med kladde stående som vandmærke.


Derfor skulle dette scenarie hvor der sendes en kladdefaktura istedet for en faktura ikke ske og hvis det er noget der sker ofte vil jeg hellere høre nærmere om arbejdsgangen og hvordan vi kan hjælpe med en korrekt arbejdsgang hvor fakturaen bogføres og derefter sendes til kunden. 

 

I forhold til den guiden du vedhæfter så vil girokort-værdien på en faktura pege på fakturanummeret og vil først pege på kundenummeret hvis der sendes en rykker. 

Derfor sætter jeg opslaget som implementeres ikke da det ikke er en løsning vi vil gå videre med. 
Men du skal have mange tak for at dele dit forslag her på vores forum. Du må have en rigtig god dag
 

 


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 6 Jun, 2016 Forslag af Andreas Polk (39,250 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”