Hej til alle der følger med her
Denne sag har mange udmeldinger, mange meninger og bud på, hvordan det kan løses.
Jeg giver lige opdatering på, hvordan vi ser på sagen lige nu.
Jeg vil medgive alle, at det kan være problematisk, hvis man glemmer at udligne posteringer fra tidligere regnskabsår. Jeg vil lige understrege, at dette kun opstår, hvis man har to, eller flere posteringer i et lukket regnskabsår, som man ikke har udlignet.
Hvis der tales om lange betalingsbetingelser, hvor betalingen først kommer året efter, så er dette intet problem. Der bogføres så bare på den nyeste dato.
For at undgå, at folk havner i denne situation, så har vi valgt at lave denne pop up, når regnskabsår afsluttes:
Hvis man fortsætter på trods af advarslen, så er det helt korrekt, at man skal åbne igen for at kunne udligne disse.
På trods af dette vil meget gerne kigge på en måde, hvorpå dette problem løses selv om glemmer at udligne og efterfølgende ignorer advarslen.
Vores problem er bare. Hvilket bilagsnummer skal bruges? Vi er nødt til at rykke det til et nyt regnskabsår, hvilket betyder ny nummerserie. Derfor kan vi ikke sætte kursreguleringen på samme bilagsnummer, som de posteringer, der vedrører kursreguleringen. Det vil forvirre billedet totalt og ødelægge den nye nummerserie.
Som der bliver skrevet, så kan man selvfølgelig bare tage et nyt nummer, men det kan forvirre nogle kunder, og det vil vi helst undgå. Det kan blive svært at finde ud af, hvordan kursreguleringen er opstået. Samtidigt kan man ikke rigtig se på betalingen og fakturaen, hvor meget der er kursreguleret, da de ikke længere vil blive vist sammen.
Derfor kan vi hverken bruge det gamle eller bare tage det næste nummer i rækken uden at synliggøre, hvor kursreguleringen kommer fra.
Jeg har et bud på, hvordan vi kan løse det. Det skal lige siges, at det ikke er noget vi har arbejdet dybt med herinde, og det langt fra er sikkert, at en løsning vil lande på denne måde, men jeg vil lige høre de saglige personer herinde, hvordan det passer til jer.
I må meget gerne rette mig, byde ind eller komme med tilføjelser til mit forslag. Det kan være, at der er ting jeg ikke har overvejet.
Jeg tænker, at systemet skulle lave en postering i det lukkede regnskabsår, men samtidigt tilbageføre posteringen på samme dato. Man har nu registreringen i det regnskabsår, som kursreguleringen drejer sig om. Der er dog ingen ændring på finansen i det lukkede regnskabsår. Derfor kan man nu også på det oprindelige bilagsnummer se, at der er lavet en kursregulering og hvad den er på.
Der er dog ikke sket noget i finansen, så systemet skal så flytte denne postering til første åbne periode med en særskilt nummerserie, men den har i fx tekstfeltet en reference til den oprindelige postering, så man kan se, hvor denne kursdifference 'hører til henne'.
På den måde har du overblikket både på det oprindelig bilag, den nye postering i det nye regnskab. Samtidigt med, at du ikke behøver åbne og lukke regnskabsår hver gang dette sker.
Jeg håber det hele giver mening, ellers siger i bare til. Byd gerne ind her. Vi ved allesammen, at flere hoveder tænker bedre end et
På forhånd tak. Jeg glæder mig til at høre, hvad I siger til det.