Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Indsætte start kapital

0
Hej

 

Jeg er nyslået ejer af et holding og datter selskab. Og da som mange nye iværksætter prøver man at holde omkostningerne nede, og jeg har defor valgt at forsøge mig med at står for alt vedr regnskab.

Jeg har stiftet et holding APS og datterselskab APS.

1) Jeg skal vel føre regnskab på begge APS´er - Korrekt?

2) Hvordan skal jeg bogføre start kapitalen i holding som føres vider til stiftelse af datter selskabet?

3) når jeg registrer en udgift på en konto, skal der så ikke altid en modkonto på?

4) den egentlige bogføring af kapitalen foregår på konto 6110 og modkonto 5600 - korrekt?

5) Jeg har i forbindelse med opstart betalt nogle ting af egen lomme, hjemmside o.l. - hjemmesiden er konto 3664, men skal der ikke en modkonto.

6) yder også et mindre lån til datter selskabet, hvilken konto skal det være samt modkonto

7) jeg får også en kasse kredit fra min bank, da det finansere den sidste del i det produkt virksomheden skal købe, hvad ligeledes konto og modkonto for dette
 

Håbder der en eller flere der kan hjælpe mig. mange tak og forsat god weekend
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
opdateret af

2 Svar

1) Ja men holdingselskabet har kun ganske få poster, så det laves bare i et regneark.

    Kredit egenkapital - debit driftselskab

 

2) I driftselskabet krediterer du egenkapitalen og debiterer beløbet på bankkontoen

 

3) der skal altid modkonto på, ellers kan du ikke bogføre

 

4) Jeg ved ikke hvilke kontonumre din opsætning har, men hvis 6110 er anpartskapital og 5600 bankkont/kassekredit er det rigtigt

 

5) Du skal lave en konto under passiver/gæld der hedder mellemregning direktør eller anpartshaver, her skal modregningsordning af dine udlæg tastes.

 

6) Samme som ovenstående, bemærk du må ikke låne penge af firmaet, så mellemregningskontoen må aldrig være i debit. Hvis du skal have penge ud skal du ansættes og firmaet skal indbetale Skat og ATP, det kan anbefales at bruge et lønbüro som Proløn til dette.

 

7) Hvis du kun har en konto som har kassekredit skal du ikke gøre andet end at bogføre almindeligt, saldoen er så bare negativ, det er det normale nu til dags

 

Mvh Peter Hilton
Bogføringshjælp af (430 points)

Hej Mathias

Tillykke med dine nystartede firmaer, håber du er kommet godt i gang, her også med at finde rundt i bogholderiets verden.

I forbindelse med at jeg selv er nystartet virksomhed ved jeg hvor meget det betyder at holde sine øvrige omkostninger nede, derfor har jeg som selvstændig bogholder valgt at lave en pakkeløsningen til iværksættere/nystartede virksomheder.

Tanken bag min virksomhed er en stor lyst  til at hjælpe andre selvstændige til at få skabt en solid virksomhed med fremdrift. At de kan prioritere deres tid på at få solgt deres produkt/ydelse, samtidig med de har trygheden omkring korrekt håndtering af det administrativ. En virksomheds administrationsomkostninger skal hænge sammen med virksomhedens størrelse og derfor tilbyder jeg en skarp timepris for denne service.   

Pakken indeholder mulighed for op til 2 timers hjælp pr. måned til en reduceret pris (25% rabat). Her vil jeg kunne bistå dig med spørgsmål indenfor bogholderi, ifm. du har valgt selv at løse opgaven. Det kan eks. være regler omkring håndtering af rykning ved manglende betaling. Gennemgang og kontrol af anførte faktura, afstemning af drift (eks. salg, abonnementer mv.) og balance (bank, moms mv.) samt klargøring af endeligt regnskab.

Hvis det kunne være noget som havde din interesse så er du velkommen til at kontakte mig for nærmere.

Med venlig hilsen

Linda Madsen Christiansen

A-Z Bogholderi

Tlf 22 61 55 91

Mail: azbogholderi@gmail.com

 

Bogføringshjælp af (270 points)