Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Medarbejder på kursus

+1
jeg har sendt en medarbejder på kursus og har betalt kursusafgift

Hvor skal det bogføres (jeg har udgangspunkt i enkeltmandsvirksomhed med ansatte)

og

hvilke skattemæssige konsekvenser har det

MVHfinn
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (520 points)

1 Svar

 
Bedste svar
Hej Finn,

Hvis du benytter en standard kontoplan for enkeltmandsvirksomhed med ansatte, skal du benytte konto 2241 "Personlae udgifter".

Vær dog særligt obs på reglerne på området for kurser og ansatte.
For medarbejdere gælder det at virksomheden kan betale de omkostnigner der er forbundet med deltagelse i undervisning, og medarbejderen er som udgangspunkt ikke skattepligtig af beløbet. Både kortere og længere kurser, men ikke undervisning om "etableres med henblik på en fremtidig indkomst" - altså direkte kompetencegivende uddannelser.

Omkostninger, som er omfattet af Ligningslovens §31, er kursusgebyr, undervisningsmateriale, befordring til og fra kurset samt fortæring og overnatning. Der gælder dog særlige momsregler for kurser: Momsfradrag kan opnåes hvis kursusfakturaen er påført moms, der er dog kun en 1/4 momsfradrag på logi og forplejning af kurset.

Og selvfølgelig skal det have relevant erhvervsmæssigt indhold - ellers går den slet ikke.
Så hvis der er moms på din faktura kan du trække den fra - og skattemæssigt er det som hvilken som helst anden omkostning i dit regnskab, som du kan fratrække.

Vh.
Christian Lanter / CL Accounting.
Bogføringshjælp af (1.9k points)
valgt som bedste svar af
Tak for hjælpen. Svaret indeholdt svar på alle de aspekter jeg var i tvivl om
MVHf