Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kreditnota fra leverandør

0
Hej,

Jeg har for laaaang tid siden købt varer hjem til mit lager. Jeg sender varen ud til kunden og kunden skriver tilbage at den er gået i stykker. Jeg får en kreditnota fra leverandøren, men ingen penge. Dvs. jeg bare skal betale det mindre, når jeg så engang køber hos dem igen.

Hvordan bogfører jeg denne kreditnota, så næste gang at jeg opretter en leverandørfaktura på det samme leverandørnummer, så kan jeg udligne?

Mange hilsner

Mads
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)

1 Svar

Hej Mads

 

Du bogfører blot som du ville med en normal leverandørfaktura, blot med modsat fortegn. Så krediteres dit varekøb/varelager og leverandøren står med en debitsaldo, der kan udlignes næste gang du får en faktura fra leverandøren.

MVH Morten
Bogføringshjælp af (1.9k points)
Hej Morten,

Det er vigtigt at den ikke krediterer mit varelager konto, da den blev krediteret da jeg solgte den til kunden.
Hej Mads
Så skal du lave den under fanen regnskab som almindelig bogføring, men stadig som en leverandørfaktura. Vigtigt at leverandøren debiteres, så dit vareforbrug krediteres.

Det er dog vigtigt, at håndteringen af kreditnotaen svarer til håndteringen af kunden. Har du ombyttet varen for kunden, har du jo en mindre på lager og så skal kreditnotaen påvirke varelageret. Det samme gør sig gældende, hvis du har lavet en kreditnota til kunden, så har du jo fået den defekte "retur" til lageret.
MVH Morten
Hej Morten,

Det er rigtigt at jeg skal sende en ny til kunden. Istedet for at leverandørkreditnotaen skal lave et lagertræk, opretter jeg en ny ordre/faktura til kunden, hvor totalprisen blot er nul. Her skal der så ske et lagertræk. Det er derfor meget vigtigt at den ikke gør det når jeg opretter kreditnotaen.
Hej Mads
Så skal du blot bogføre kreditnotaen som andre omkostningsbilag, du ikke registrerer gennem lagermodulet. Herved kommer den ikke til at have indflydelse på dit varelager, men på leverandørens konto, der kommer til at stå med dit tilgodehavende. Modkontoen skal være din vareforbrugskonto i resultatopgørelsen.
Hej,

Jeg har et lignende spørgsmål om bogføring af leverandørkreditnota uden  registrering i lagermodulet og moms.

Jeg bogførte en leverandørfaktura og modtog varer på lager. Senere opdagede jeg, at nogle varer var lidt beskadiget og fik en kreditnota med 15% rabat. Så skal jeg debitere leverandørens konto uden og trække varerne fra lager, da de ikke er helt defekte og kan videresalges. Jeg bruger lagermodulet, så ville bruge vareforbugskonto 1330 som modkonto, men hvad med moms? Det ser ud som vareforbrugskontoen ikke er tilknyttet til momskontoen. Leverandøren er i EU, så fakturaen er uden moms - omvendt betalingsplit. Hvordan laver jeg, at rabatten i kreditnotaen medregnes også i moms?

Tusind tak på forhånd
Hej Ale
Du bør ikke bruge 1330 til manuelle posteringer, da det er til systemposteringer genereret af dine solgte varer via lagermodulet.
Du bør have eller oprette en konto til manuelt vareforbrug, hvor du krediterer de 15 % inkl. momsen på og så modposterer på kreditoren.