Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Registrering af køb af vare uden lagerbeholdning under Vareleverandørfakturaer

0
Under varesalg kan man på den samme faktura sælge både varer med og uden lagerregistrering.

Der skal være nøjagtig den samme mulighed, når man registrerer en vareleverandørfaktura, men det er der ikke.

Og lad nu være med at give en forklaring om, hvordan systemet er tænkt. I anvender jo ikke samme logik i købs- og salgssituationerne.
i Forslag » Lagerstyring af (26.5k points)
status opdateret af 🔒

1 Svar

Hej Erik

Det er helt forståeligt at du finder denne forskel i tingene en udfordring.

Der er ingen tvivl om at det er logisk forskel, men det er der også generelt i opbygningen.

Når du sælger varer er alle varer - lager eller ej - placeret i en varegruppe som styrer konteringen heraf og trækker det nødvendige lagertræk mv.

Når du laver vareleverandørfakturaer og påfører varer - er der på ikke-lagervarerne ikke opsat en købskonto - disse elementer er direkte sammenkoblet med lagerdelen af varegrupperne og derfor ikke defineret på varegruppen.

Så udfordringen er konteringen. Hvor skal de bogføres? Når man laver regulære leverendørfakturaer så vælger man jo selv finanskonto.

Når alt dette så er sagt så er det fuldt forståeligt at der er et ønske om at strømline de to workflows så de er mere ensartede, men det er ikke noget som vi bare lige gør og en så stor omstrukturering vil kræve en høj prioritering af ressourcer som vi for nærværende simpelthen ikke har til rådighed.

Vi har noteret ønsket, ikke kun fra dig men også internt i organisationen er det et mål at få så ensartede workflows som muligt, men lige nu prioriteres ressourcerne vi har til rådighed simpelthen anderledes og hvornår der sker en ændring heraf er jeg desværre ikke i stand til at give et kvalificeret bud på.

Så jeg afviser ønsket - ikke fordi det ikke bliver arbejdet videre med, men simpelthen fordi tidshorisonten er totalt ukendt og derfor vil det være for at opstille urealistiske forventninger til udviklingsprocessen og tiden at gøre det anderledes.

Hvis der er andet så sig endelig til.

Med venlig hilsen Lasse Bager Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Forslag af 🔒 (34.9k points)
Det er muligt, at I har gabt over alt for meget med det nye ”Design” e-conomic, men at det er så omfangsrigt, at I end ikke ved, hvornår der kan frigøres ressourcer til andre gøremål, er egentlig rystende.
 Når du laver en salgsfaktura med både lagerførte og ikke lagerførte varer, er dine respektive varegrupper tilknyttet en finanskonto, som den enkelte varegruppe peger på i relation til varesalget.
Nøjagtig det samme må da kunne lade sig gøre med varekøbet, altså have en finanskonto (Varekøb) som den pågældende ikke-lagerførte varegruppe peger på.
Det er jo helt hen i vejret at modtage en leverandørfaktura hvori indgår både lagervarer og ikke-lagervarer, og ikke kunne bogføre den i et huk. Den er vi nødt til at bogføre af 2 gange! Og her hos mig skriver vi snart 2015.
I salgssituationen er det helt normalt at oprette et varenummer, der f.eks. peger på en salgskonto, der hedder fragt. Et andet eksempel kan være et varenummer, der peger på en finanskonto, der hedder rabat. Det kan f.eks. bruges til en totalrabat for at afrunde et fakturabeløb eller en totalrabat for den pågældende leverance.
I lagermodulets Vareleverandørfakturaer er der sjovt nok et punkt, der hedder Samlerabat foruden 2 andre punkter, der hedder henholdsvis Fragt og Gebyr.
Det sidste punkt, Gebyr, er jeg tvunget til i en af ”mine” virksomheder at anvende til varekøb af varer uden lagerstyring, hvor jeg har tilknyttet en relevant finanskonto.
Men i en anden virksomhed har jeg det problem, at en hovedleverandør på den samme faktura både leverer lagerførte varer, varer uden lagerstyring, reklamematerialer, emballage m.m.
Konklusion:  
Indtil I får kræfterne igen, vil jeg foreslå, at I udvider ”Noter og tillæg” under Vareleverandørfakturaer med yderligere et par muligheder, så I får fjernet de værste uhensigtsmæssigheder.
Hej igen
Det er en forkert antagelse at det er vores nye design som tager ressourcerne - det er ikke tilfældet længere. Vi har rigtigt mange forskellige fokusområder og lige nu, og for et stykke tid nu, det ved vi godt, er det ikke lagerstyringen og dennes elementer som er i fokus. Dvs. at vi laver mindre tilretninger og fejlretninger, men lige pt. er der ikke afsat ressourcer til større, længevarende udviklingsprojekter i forbindelse med lager.
Din idé er helt plausibel, men den efterlader bare et hul imellem den fleksibilitet der er på leverandører kontra den lukkethed der er ved vareleverandører - så det er lige så meget også et spørgsmål om hvorvidt det vil være tilstrækkeligt? For det er jo ikke alle ikke-lagervarer som overhovedet er oprettet til videresalg - der er jo også situationer hvor vareleverandører også blot er omkostningsleverandører - og så giver det måske ikke så meget mening at låse det op imod varer og varegruppe setup. Så selvom udviklingen heraf lige nu er begrænset så er tankerne og idéerne det ikke.
Hej

Jeg vil lige høre hvad status er på ovenstående. Som jeg ser det et meget relevant spørgsmål.

Og nu er der gået over 12 måneder, så jeg antager at der er ved at være tid til at se på det?