Spørgsmål til bogføring

0
Hej,

Jeg har et spørgsmål til bogføring i e-conomic. Jeg er ny startet selvstændig, og erhvervsøkonomi har aldrig været min stærke side.

Jeg skal igang med at bogføre min første faktura for købte vare.

Varen er købt i mit private navn, idet det tog lidt længere tid at etablere IVS, og min første ordre var allerede kommet ind. Jeg har købt varen i EU men udenfor Danmark, og jeg har betalt Engelsk moms på ca. 19%.

Umiddelbart vil jeg oprette faktura betalingen på følgende måde:

Type: Finansbilag

Debet kontonr. 1310 - "Varekøb m/Moms"

Moms: I25

Modkonto: 6860 - "Mellemregning med anpartshaver"

 

Jeg har følgende spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med:

1. Når pengene skal ud af virksomheden og ind på mit private bankkonto. Hvordan registrerer jeg dette? Gerne hvis I kan give en udførlig beskrivelse, idet jeg simpelthen ikke kan finde ud af det :)

2. Jeg er usikker på om hvorvidt jeg må registrere bilaget som varekøb med moms, når varen er købt i mit private navn samt uden for DK.'

 

Jeg håber I kan hjælpe :)

hilsen

El- og energispecialisten
spurgt 26 Nov, 2014 i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af EES Nord (120 points)

2 Svar

Hej

Lad mig lige starte med at svare på dit spørgsmål 2, for det er der det meste er.

Du må aldrig bruge momskoden I25 når du køber fra udlandet, der skal du i stedet benytte momskode IV25, hvis du køber fra et land i EU. Det kan derfor være en fordel at benytte en anden konto eks. konto 1320 for varer købt indenfor EU og 1325 for varer købt udenfor EU. Dermed får du ikke direkte momsfradrag for de 19% moms du har betalt. Hvis du skal have returneret de 19% så skal du gøre dette via skat.dk. Der er tale om en besværlig proces, så det er kun noget du bør gøre, hvis der er tale om en væsentligt beløb.

Det faktum at varen er købt i dit private navn, kan godt give problemer, men idet man kan se hvorfor det er sket sådan, så mener jeg ikke der bør være et problem i det. Det kunne dog godt være noget som SKAT kunne finde på at grave i, så sørg for at have dokumentationen i orden, og bliver der problemer, så tag fat på din revisor.

Vedr. spg. 1.

Der skal du debitere beløbet på konto 6860, således at denne konto går i 0, og kreditere på bankkontoen, hvor du betaler fra.

 

Håber at det var svar på dine spørgsmål.

Med venlig hilsen Anders Bærentzen registreret revisor Din Revisor ApS dinrevisor.net ab@dinrevisor.net 50 50 34 60
besvaret 27 Nov, 2014 Bogføringshjælp af Anders Bærentzen (5,640 points)

Til El- og energispecialisten

Håber du er kommet godt igang med bogføringen, selvom du nævner at det ikke er din stærke side.

Hvis du på et tidspunkt for virkelig gang i forretningen og helst vil bruge din tid på selve virksomheden og ikke bogføring, så er du mere end velkommen til at give os et kald. Vi laver bogføring for specielt små- til mellemstore virksomheder til en meget fair pris.

Her kan du læse mere om vores bogholder løsning.

De bedste hilsener

Topvirk.

besvaret 21 Apr, 2015 Bogføringshjælp af Bogholder Nord (140 points)