Hej Jakob
Jeg er lidt usikker på, hvad det er du spørger efter. Er du igang med at bogfører eller er du igang med at indfører en primobalance? Jeg antager at du er igang med at bogfører, hvis ikke, så må du lige rette mig, eller kontakte mig, så skal jeg ændre mit svar.
Når du køber en maskine, og du skal bogfører købet heraf, så skal du debitere på konto 5222, Driftsmidler, årets tilgang, og så kreditere på din bankkonto, eller hvor du nu betaler den fra. Du skal bare benytte det fulde beløb, systemet skal nok fratrække momsen.
Afskrivningen skal foretages ved at du kreditere konto 5227 med afskrivningsbeløbet, og debitere på konto 3940.
Nu ved jeg ikke om det er et ApS, eller en virksomhed i personligt regi, som du har. Men hvis din virksomhed er personligt ejet, så vil jeg anbefale dig, at du ikke afskriver over 4 år. Det skyldes at du derved nok bare skal indsende et skatteregnskab, og det er derfor kun nødvendigt at følge skattelovgivningen, og den diktere 25% saldo. Det vil sige at du det første år skal afskrive 8.425 kr., næste år 6.319 kr. osv.
Har du behov for at vide mere er du velkommen til at kontakte mig.
Med venlig hilsen
Anders Bærentzen
registreret revisor
Din Revisor ApS
dinrevisor.net
ab@dinrevisor.net
50 50 34 60