Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Hvordan bogføres afskrivninger

0
Hej

Jeg skal bogfører afskrivninger på en computer, men er i tvivl om hvordan det gøre korrekt.
Jeg har indledningsvis bogført den på konto 5231 Edb-anlæg, anskaffelse primo.
Men tror nok at det er en fejl - at den rigtigt skulle være på 5232 Edb-anlæg, årets tilgang (da der ikke er moms på 5231) - eller hvor bogføres computeren rigtigt indledningsvis?

Prisen var 30.000 kr og jeg vil gerne afskrive med 25% årligt.

Skal jeg så debitere kr. 7.500 (25%) på 3950 Afskrivning Edb. Og bruge konto 5237 Edb-anlæg, årets afskrivninger som modkonto (hvor de 7.500 så krediteres)?

Men hvad bruges konto 5236 Edb-anlæg, afskrivning primo til?
Og er konto 5231 Edb-anlæg, anskaffelse primo så til restbeløbet (kr. 22.750) ved næste regnskabsårs begyndelse?

Jette
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (170 points)

1 Svar

 
Bedste svar
Hej Jette

Når du køber noget, så skal det ind på konto 5232, som du også selv siger.

Afskrivning sker ved at du kreditere på konto 5237, og debitere på konto 3950. Således bliver din saldo på aktivet mindre og afskrivningen påvirker driftsresultatet.

Vedr. 5231 og 5236, så er det ikke kontier som man bør bogfører på, det er kontier der summere fra tidligere år, således skulle det gerne være sådan at når du årsafslutter, så føres de 30.000 kr. op på 5231 og de -7.500 på 5236. Dermed har man altid styr på, hvad der er købt for oprindeligt, og hvor meget der er afskrevet.

Med venlig hilsen Anders Bærentzen registreret revisor Din Revisor ApS dinrevisor.net ab@dinrevisor.net 50 50 34 60
Bogføringshjælp af (5.6k points)
valgt som bedste svar af
Tusind tak. Det var lige hvad jeg skulle bruge :)