Særpriser- og valutaproblemer

+1

Hej E-cofolk

 

Da vi både arbejder med butikker og distributører, anvender jeg særpriser til sidstnævnte. Jeg har oprettet mine særprisgrupper, tildelt særpriser på de respektive varer, fået de aktuelle kunder til at ”pege” på særprisengruppen – fuldstændig efter bogen. Men når jeg nu prøver at lave en faktura, kommer der intet frem under ”enhedspris”.

 

Fordi jeg nu har siddet og nørklet med det i et stykke tid, kan jeg konkludere, at det er fordi vores kunde er amerikaner og valutaen på kunden er i USD. Der er nemlig ikke nogle problemer hvis jeg ændrer valutaen til DKK, men kan det passe, at det er en begrænsing fra E-conomic, eller er der noget jeg har gjort forkert?

 

I så fald, ved I hvor jeg kan fikse det?

 

Venlig hilsen

Neel

i Spørgsmål » Lager af (880 points)
status opdateret af

1 Svar

Hej Neel

Det lyder som om at du i hvert fald langt hen ad vejen har fået sat det rigtigt op. Det lyder dog til at du inde under Lager --> Varer --> Prisgrupper (særpriser) - har indtastet særpriserne i valutaen DKK?

Ligesom det i varekartoteket er muligt at tilføje forskellige priser i forskellige valutaer, er dette også muligt inde under Prisgrupperne (særpriser). Dvs. at når du har en kunde som er sat til valutaen USD og har særpriser på denne, så vil den tage den særpris som er indtastet i USD.

Hvilken valuta du indtaster særpriserne i kan du ændre ved at vælge en anden valuta i feltet Valuta inde i samme billede som du redigere i de enkelte særpriser. Lige til højre for den blå knap "Tilbage til prisgrupper".

Derefter vil der dukke et felt mere op når du redigere den enkelte vare hvor du kan indtaste en særpris i den valgte valuta.

Jeg håber det gav svar på dit spørgsmål :)

Med venlig hilsen

Philip Kofod-Nielsen

Online regnskabsprogram
 

Spørgsmål af (17.7k points)
Hej Philip

Det valutafelt blev pludselig meget mere synligt :)

Der opstår dog et nyt problem nu. Feltet Særpris, USD fremgår som det skal. Men jeg kan ikke trykke ”gem” uden at den skriver: Udfyld 'Særpris, DKK'.

Da vi slet ikke bruger danske priser (og om noget allernødigst vil have at valutaen bliver udregnet på baggrund af den danske pris), har du så et forslag til hvad jeg skal gøre?
Jeg er lige gået det igennem med nogle forskellige eksempler, hvor jeg har lavet en fiktiv dansk pris for at kunne få lov at gemme dollarprisen.

Sådan som jeg ser det, fremgår den danske pris slet ikke i ved faktureringen. Er det ikke korrekt?

Men hvorfor vil systemet så have den danske pris overhovedet?
Hej Neel
Det er nemlig helt rigtigt at den kræver en pris i DKK - som du også selv helt rigtigt konstatere, så bruger den faktisk ikke prisen i DKK til noget når kunden er sat til f.eks. USD.
Forklaringen på dette er at hvis man ikke sætter en særpris på en vare, så bruger den blot den pris som står på varen i varekartoteket normalt. Så ligeså snart der står noget i feltet for særpris, så ved den at den skal reagere på særprisen istedet for varekartotekets pris.
Så feltet Særpris DKK fungere som en slags trigger for om særprisen skal bruges i dette tilfælde eller ej.
Men kommer du alligevel aldrig til at skulle bruge særpriser i DKK i denne prisgruppe, så kan du blot fylde den ud med 0 på de varer hvor du har brug for en særpris i USD.
Du kan evt. bruge Ctrl + pil ned/op for at navigere rundt i de forskellige varers særpriser når du står inde i det billedet hvor du skriver selve prisen på. Det gør det forhåbentlig en smule nemmere hvis du har mange varer der skal indtastes priser på. :)
Fornemt, tak for det :)