Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Fejl: Positiv saldo på "kreditorer"

0
Hej,

 

Jeg håber I kan hjælpe. Jeg sidder her med regnskabet og har lavet en "bøf" et eller andet sted.

 

Hovedproblemet er at saldoen på mine kreditorer er positiv. Det må betyde at mine kreditorer skylder mig penge. Det plejer jo unægteligt at være omvendt.

Beløbet kan jeg genkende. Historien er:

1: Vi bestiller varer i Kina og betaler et depositum på 25%

2: Vi har en inkompetent leverandør der ikke har en eksporttilladelse til varen han sælger og derfor ikke leverer.

3: Vi har tabt depositum

4: Nu står beløbet på de resterende 70% som positivt i mine "kreditorer".

 

Jeg er lidt rundtosset i mit regnskab og kan ikke se hvordan jeg får "kreditorer" kontoen ned på nul. Umiddelbart passer min kontantbeholdning, så hvad kunne være en modkonto til den justering jeg skal lave?

Jeg er helt med på, at jeg må have lavet en fejl, men kunne I komme med gode bud til hvor fejlen kan være sket og mulige løsninger?

 

På forhånd tak for jeres tid.
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (160 points)

2 Svar

Det er meget sparsomme oplysninger du kommer med. Men først og fremmest  vil din kreditor naturligvis være "positiv", du har betalt kreditor penge, men du har ingen faktura på det betalte beløb.

 

Du vil, i fald handlen var gået som den skulle, have 25% i din favør indtil fakturaen kommer, herefter vil du skylde din kreditor 75% af fakturabeløbet, indtil du betaler din kreditor.

 

Mht. til udligning og modpostering, så undersøg lige dine øvrige balanceposter, har du konti kaldet deposita, tilgodehavender, Tab på kreditorer o.l., jeg vil tro at du har lavet flere posteringer end du skulle, måske har du allerede taget et tab på dit tilgodehavende, måske har du lavet en postering på den kommende faktura under en balancepost, uden at være i besiddelse af fakturaen (evt. fordi du vil se at der kommer en faktura til betaling, en vare til dit varelager o.l.).

Endelig kan du have kommet til at bytte rundt på D/K, således at du har fået et negativt varekøb, også dette vil give en kreditor i "positiv".

 

Under alle omstændigheder har du lavet flere fejl, hvilket komplicerer sagen. Start med at se dine posteringer via kreditorens kontokort, følg dem i de forskellige modkonto, så vil puzzlespillet efterhånden gå op, du kan evt. postere det hele retur (når du har fået overblikket), og postere forfra.

 

Jeg håber at du får løst "knuden"!
Bogføringshjælp af (2.7k points)
Jeg ved der er flere fejl, men dit svar gav mig gode ideer til hvor jeg skal lede. Tak for din tid.
Bogføringshjælp af (160 points)