Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




[LØST] Postering af Tellers kontoudtog

0
Hej alle,

Jeg plejer kun at modtage Dankort i min webshop, og der er bogføring jo nem nok, selv om jeg gør det ret manuelt:

1. Opretter en Manuel kundefaktura på det fakturerede beløb
2. Når bankafstemningen indeholder kundens betaling, tryller jeg den om til en Kundeindbetaling og udligner den på kundens konto i E-conomic

Men nu har jeg så lavet aftale med Teller om at modtage kreditkort. Og der komme betalinger jo som ét samlet beløb, typisk en gang om ugen. Og der er allerede fratrukket gebyr til Teller.

EKSEMPEL:
Det vil sige, at sælger jeg for kr. 100,- til 3 forskellige kunder, som alle betaler med et kreditkort, vil udbetalingen ugen efter være på kr. 270,- (= 3 x 100,- med fratræk af 3 x 10,- i gebyr).

Så skal jeg jo fordele beløbet på de rigtige kundekonti i E-conomic og postere gebyrer et sted hen.

Jeg har oprette en konto "3630 KREDITKORTGEBYRER UDEN MOMS" og ikke sat nogen momskode.

Hvordan gør jeg det så rent praktisk?

Lige nu har jeg en Skabelon, hvor der er 2 linjer: 1 til Varer og en til Fragt.
Kan jeg lave en ny skabelon at bruge?

Tak for enhver hjælp!

/Nick
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (160 points)
opdateret af

1 Svar

En flink bruger var meget hjælpsom, så nu vil jeg lige beskrive metoden her, så andre nybegyndere kan få glæde af det også:

Jeg modtager hver uge et samlet kontoudtog fra Teller, hvor der er oplistet kundernes betalinger via forskellige kredit- og debetkort. Desuden er angivet gebyrer og abonnementsgebyr.

Jeg gør det, at jeg laver en række et-benede posteringer. Altså posteringer uden Modkonto.

Det foregår således:

1. Selve beløbet, som Teller udbetaler til min bankkonto, sætter jeg til DEBET på Bankkonto-nummeret - og uden Modkonto.

2. Så laver jeg en ny postering (Kundeindbetaling) per kundebetaling på Tellers kontoudtog, med KREDIT det fulde beløb som kunden har betalt på den rigtige kundekonto. Ingen Modkonto.

3 Jeg gentager #2 for hvert kundebetaling på Tellers liste.

4. Jeg slutter med at lave et Finansbilag med DEBET på min gebyr-konto på det samlede gebyr-beløb fra Tellers kontoudtog.

Ovenstående forer naturligvis, at jeg i forvejen havde oprettet posteringer på de enkelte kundekonti, på det fakturerede beløb.

/Nick
Bogføringshjælp af (160 points)
opdateret af