Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Spørg.: Varegrp m. lagertræk + Varekøb- og Vareforbrug-konti

0

Hej

Vi har opsat nogle varegrupper med lagertræk og konfigureret konti for Varekøb og Vareforbrug. 1) Vi undrer os over hvorfor salg af varer fra eget lager betyder at Varekøb/lager tælles ned? 2) Er det desuden korrekt forstået at konti for Varekøb og Vareforbrug ikke påvirkes hvis varens lagerbeholdning er mindre en 1 (altså når vi sælger dem)?

Vi er desuden løbet ind i nogle udfordringer omkring del-fakturering, ordrer og lager. Vi opretter kundernes ordrer som en samlet ordre i E-conomic. Ordrer har den fordel at lager-beholdning (Available) tælles ned når ordrer oprettes. Men vi kan ikke delfakturere en ordre når lagermodulet er aktiveret og det er et problem for os. Vi løser dette problem ved at oprette kunde-fakturaer for de dele af ordren som skal del-faktureres. Efter oprettelse og bogføringen af del-fakturaen, så fjerner vi ordre-linjerne fra kundens oprindelige ordre for at få at få lageret til at stemme. Dette er ret omstændigt (selvom vi gør det via API), så det ville være rart hvis det kunne gøres på en anden måde... men så vidt vi kan se er det ikke muligt?

i Spørgsmål » Lager af (590 points)
opdateret af

2 Svar

Hej kwi

Konto til varekøb/lager:
Jeg antager at du her har valgt Lagerkontoen (hos e-conomic standard=5520), og her skal værdien af lagerkontoen jo også formindskes (krediteres), når du sælger dine varer, (og varene således forsvinder) fra lageret. Lagerkontoen bliver krediteret med varenes kostpris, så den er altså helt ok.

Hvis lagerbeholdning er mindre end 1:
Så kender e-conomic regnskabet ikke varens kostpris da du jo endnu ikke har købt varerne hjem til lageret. Derfor vil e-conomic midlertidigt anvende den kostpris der måtte stå på varen i feltet Vejl. kostpris, og der står ofte 0,-. eller feltet er helt tomt. Derfor ses ingen posteringer, men det giver anledning til kommende efterreguleringer når du får købt varer hjem til lageret, og laver din leverandørfaktura (på de varer du allerede har solgt). Du kan læse om kommende efterreguleringer på varer her - http://wiki.e-conomic.dk/lagerstyring/lagerregulering-efterregulering.

Delfakturering:
Kort svar,,  Delfakturering fungerer ikke sammen med tillægsmodul Lagerstyring. Og det skriver vi også nedenfor i artiklen - http://wiki.e-conomic.dk/faktura/opret-delfaktura i e-copediaen/hjælpen.

Men,,     i lagerstyring er det jo naturligvis muligt, blot at vælge man kun vil gøre et mindre antal varer klar til levering, end man faktisk har til rådighed på lageret (og reelt kan levere), og så fakturere disse varer. Har man ingen varer på lager, kan man vælge at trumfe igennem at alligevel overføre alle varer til levering, og herefter kun gøre nogle af varene klar  til levereing og herefter fakturere disse. Ordren står således med status, Delvis leveret og Delvis faktureret. Og du kan senere tage fat i ordren igen.

Ovenstående er muligt i flowet mellem Ordrebekræftigelse og Faktura i Lagerstyringen som vi har et eksempel på her - http://wiki.e-conomic.dk/lagerstyring/tilbud-ordreflow.

  Lennart Schmidt Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Spørgsmål af (5.6k points)


Hej

Jeg er fortsat lidt usikker på efterregulering. Jeg tror måske jeg skal forklare lidt mere omkring det setup vi benytter. Vi kan have en vare som vi nogle gange bestiller hjem til eget lager. Andre gange får vi vores grossisten til at levere varen direkte til kunden. Der er tale om den samme vare (dvs. samme varenummer). For at holde styr på varens lagerbeholdning, lagertræk og lagerkonti, så har vi oprettet to typer varegrupper. Den ene har vi sat op med lagertræk og den anden har vi sat op uden lagertræk. Når vi vil købe varen hjem til eget lager så flytter vi først varen til varegruppen med lagertræk og derpå køber vi varen ind fra grossisten via leverandørfaktura (funktionen under Lager-fanen). Når vi ikke længere har varen på lager (fordi vi har solgt dem), så flytter vi igen varen over på varegruppen uden lagertræk, men den vi fortsat kunne leveres af vores grossister. Så mit spørgsmål er om der er noget vi skal være opmærksomme på når vi flytter varene fra den ene gruppe til den anden? Vil lagerkonti til varekøb og varesalg forblive helt upåvirkede så længe varens befinder sig på varegrupper uden lagertræk og kan der ske underlige ting når vi skifter mellem grupperne? Jeg håber på et hurtigt svar
Spørgsmål af (590 points)