forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Ændring af bestillinger

0

Det er blevet ændret, så man ikke kan ændre antal i bestillinger i lagermodulet, hvilket er en katastrofe for os. 

Måden vi bruger systemet på:

Oprette salgsordre - konventere til leverandørbestilling. Når vi modtager varen går vi ind og laver en modtagelse på bestillingen i lagermodulet, finder salgsordren og laver en overførelse til levering, udskriver en følgeseddel. Når der skal faktureres, fakturerer vi det der er blevet leveret iflg. varemodtagelsen.

Vi har flere scenarier:

1. Vi modtager en ordre fra vores kunde, opretter en salgsordre i systemet og derefter konventere denne til en leverandør bestilling og sender bestillingen til leverandøren. Hvis der er justeringer i forhold til hvad leverandøren kan levererer har vi brug for at justererer både salgsordren og leverandør bestillingen så de matcher hvad der bliver leveret....eller, hvis kunden har bestilt 6 stk. kan f.eks. 5 stk. tilgængelig fra en leverandør og vi må finde den sidste fra en anden leverandør - alså to leverandørbestiller til en salgsordre.

2. Ved større ordre (+100 varelinier) er ikke altid, med det samme vi får at vide fra vores leverandør om de kan leverere den fulde ordre. Derfor kan der komme justeringer løbende på vores ordre og bestillinger. (Varen kan være i restordre eller være udgået).

Derpå kan vi via vores bestilling holde øje med hvad vores leverandør mangler at leverere til os.

 

Den konsekvens at vi ikke kan ændre på bestillinger gør at vi nu ikke kan holde styr på, hvor meget der  reelt mangler at blive levereret. Hvem der er leverandøren (hvis en leverandørbestilling kan være blevet splittet i forhold til en ordre). Hvornår er bestillingen afsluttet. 

Dette vil også have en stor effekt på vores varerlager da beholdningen vil se skæv ud, da det vil se ud til at vi har bestilt eks. 20 stk. men vi modtager kun 18 stk. når vi så skal lave en bestilling senere vil det se ud som om der allerede er bestilt 2 stk. og vi risikere at bestille 2 stk. for lidt. 

Man kan jo ikke ændre på bestillingen, uden at man ved at man gør det og at det er nødvendigt (det er jo ikke gjort ved 1 klik). Hvis denne funktion ikke må være tilgængelig på bruger niveau bør den kunne administreres af administratorrettigheder. 

Håber at I kan forstå vigtigheden i denne ændring. 

spurgt 19 Dec, 2017 i Forslag » Lager af Nina Rosfeldt

1 Svar

Hej Nina smiley

Jeg kan sagtens sætte mig ind i jeres udfordring, når man skal følge det antal, der er på vej.

Først og fremmest vil jeg sige, at grunden til dette er blevet ændret er, at muligheden for at rette i en sendt bestilling har givet nogle kunder fejl i systemet i forhold til visninger. Derfor har vi nu rettet denne fejl, så det virker efter hensigten.

Det vi ikke var opmærksomme på var, at en del brugere brugte denne fejl til deres fordel for at skabe mere fleksibilitet. Det er vi nu opmærksomme på og derfor er vi gang i med at kigge på en løsning af udfordringen.

Det vil vi arbejde på her i starten af Q1 er at gøre det muligt at ophæve sendt-status på en bestilling, ligesom man kan på fx en ordre. På den måde kan man ophæve bestillingen, rette den til og registrere den som sendt igen. Så passer bestillingen med det, der reelt er på vej.

Når det er sagt, så kan du indtil videre altid gå ind og slette en bestilling, når i har modtaget alle de varer, der er bestilt. På den måde, så vil bestillingen forsvinde, så de ikke længere står til at være på vej. Hvis i bestiller dem et andet sted fra, så kan i altid gå ind og oprette bestillingen efterfølgende.

Det vil være en midlertidig løsning indtil det er muligt at ophæve sendt-status og som jeg læser det, så vil det også løse problemet med at se, hvor mange der er bestilt.


Med venlig hilsen

Jesper Mieritz

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 4 Jan Forslag af Jesper Mieritz
i gang× 4
løst× 92
besvaret× 145
Her får du det fulde overblik over alle forslag på forum. Klik på et tag for at se alle forslag i samme kategori - fx. "overvejes" eller "planlagt".

Selvom der er forslag, der ikke bliver implementeret i e-conomic, så fortvivl ikke - vi tager altid nye forslag op til vurdering, og det gælder også dit.