Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Erfaring med Fakturaboks

0
Vi vil gerne dele vores erfaringer med Faktura-boks

Ideen bag Faktura-boks er god: man kan modtage leverandør fakturaer elektronisk.

Men efter 5 uger med Fakturaboks måtte vi desværre give op, og vi har spildt ca kr 14.500,- på ingenting.

Brugerfladen og arbejdsgange i Fakturaboks er tung og kluntet. Generelt er skærmbilledet er rodet, svært at få overblik over, og der mangler genvejsfunktioner og rullefelter. Det tager f.ex. 3 klik/vinduer at finde en momskode. Kort sagt ligner programmet noget fra før år 2000. Simple ting som skalering af bilagsvisning virker heller ikke korrekt.

Undervejs løb vi ind i desuden ind i flere deciderede fejl i programmet. Vi havde blandt andet fejl i oprettelse af leverandører, fejl i overførsler til bank og fejl i overførsler til e-conomic. Pludselig havde vi mellem 30 og 50 kopier af posteringer der kom fra Faktura-boks, hvilket gjorde afstemning til lidt af et mareridt.

Det skal siges at Fakturaboks gjorde deres bedste for at løse alle vores problemer. Men så snart en funktionsfejl var løst, dukkede en ny op. Selvom programmet i følge Fakturaboks er afprøvet så var det ofte første gang vi ser fejlen...

Vi er af den overbevisning, at selv hvis alle fejl og børnesygdomme blev udryddet, gør programmets brugerinterface det for besværligt at arbejde med.

De lovede arbejdsbesparelser oplevede vi desværre ikke. Tværtimod steg arbejdsbyrde og tidsforbrug, og vores bogføring kom langt bagefter. Til sidst måtte vi stoppe efter 5 uger.

Uheldigvis vil Fakturaboks ikke tilbagebetale ca kr 14.500,- som vi har indbetalt. Vi har endda betalt for flere moduler som slet ikke har været anvendt eller supporteret. Jeg vurderer at vi har mindst samme udgifter i ekstraarbejde med programmet.

Vi kan derfor under ingen omstændigheder anbefale Fakturaboks, men vil tværtimod fraråde det.
lukket
i Spørgsmål » Andet af (760 points)
status opdateret af

6 Svar

 
Bedste svar
Hej Martin,

Selv tak!

Jeg vil i øvrigt opfordre til, at I laver laver lidt reklame for denne del af forum så det får lidt mere trafik og der kommer flere anmeldelser. I kunne f.ex. linke til det i Blogen eller et af nyhedsbrevene.

Testimonials og brugererfaringer kan jo dels danne beslutningsgrundlag for køb eller ikke køb samt være inspiration til egen virksomhed.

Jeg ville ønske, at vi ikke var havnet i den uheldige situation med alt ekstraarbejdet og bøvlet med Faktura-boks.

Vi er faktisk en af de første e-conomic kunder og kører nu vort 8. regnskabsår på e-conomic.

Det er tankevækkende, at den udgift vi havde til Fakturaboks på én måned kunne dække e-conomic driften i 4 år!

Da Fakturaboks slet ikke levede op til det lovede, og Fakturaboks heller ikke vil tilbagebetale vores investering, er vi ramt 2-3 dobbelt af vores 5 ugers afprøvning af Fakturaboks.

Vi er en mindre familieejet og -drevet virksomhed. De ca. 14.500,- kroner kunne gå langt andre steder som eksemplet ovenfor viser.
Spørgsmål af (760 points)
valgt som bedste svar af 🔒
Hej legoland,

Tak for din bedømmelse. Jeg er ked af at du har haft en dårlig oplevelse med vores integrationspartner.

Jeg har opfordret Fakturaboks til at svare dig herinde, men også til at i tager den videre dialog om den konkrete sag, direkte med hinanden.

Jeg håber i finder en god løsning på det hele.

Med venlig hilsen

Martin
Spørgsmål af (5.3k points)
Hej legoland,

Det var en god idé med lidt reklame for denne del af forummet, som jeg nu har gjort noget ved. Der er nu på siderne med alle vores integrationsløsninger et link til denne del af forummet.

Så fremover når man læser om en integration, er der i højre side af hjemmesiden, et link til dette forum.

Med venlig hilsen

Martin
Spørgsmål af (5.3k points)
Kære Kim, Tina og interesserede læsere.

Én utilfreds kunde er for F-Boks ApS én for meget, det er helt klart vores holdning.
Det letteste ville have været, at sende pengene retur til Kim på det tidspunkt, hvor han truede mig med at skrive på e-conomic?s blog.
Jeg mener ikke, at Kim og Tina er helt uden skyld i deres oplevelser og nu håber jeg ikke, at mit svar er for langt.
Men jeg er en grundig person.

Vi har i supporten anvendt en del timer samt betalt omkostningen til vores forhandler, noget Kim ikke har købt hos os.
Vi har tilbudt Kim en kreditnota på kr. 4.375 på de moduler han endnu ikke har anvendt, dette blev ikke accepteret.

Kort om forløbet:
Personligt besøgte jeg Kim og Tina for 2 år siden.
I starten af 2011 kunne det bare ikke gå stærkt nok, Kim ville på den elektroniske bølge.

Vores vurdering var, at en af vores forhandlere på F-Boks - e-conomic, skulle hjælpe dem i gang.
Vores support har dog via en team viewer gennemgået systemet for Tina. Ikke uddannelse, men en generel gennemgang.
En af vores forhandlere besøgte Tina; men var ikke forberedt, idet forhandleren troede, at det var F-Boks mere end e-conomic og da forhandleren ikke har kendskab til vores webshop løsning over imod e-conomic, var det ikke så målrettet.

Kim anvender indkøbsmodulet i e-conomic i sin virksomhed, som vi pt. ikke kan integrere til.
Virksomheden skulle derfor anvende vores Webshop løsning, hvor lagertilgangen etableres manuelt i e-conomic. Fra Faktura-Boks sker der kun en udligning af kreditoren og betaling i banken.
Vores support har sendt beskrivelse og fortalt (mere end én gang), hvilke konti, der skulle stå på kreditoren for at web shop funktionen fungerede.
Og det gør vi gerne, selv om det bestemt ikke er lønsomt.

En af vores webshop kunder: Christopher Rasmussen fra DesignDelicatessen udtaler:
Vi er en lille virksomhed med 8 medarbejdere. Med ca. 10.000 varenumre og ca. 300 leverandører er der noget af et hyr at holde styr både på med fakturaer, betalinger, leveringer og likviditet uden at alt går op i administration. Takket være Faktura-Boks kan størstedelen af vores medarbejdere koncentrere sig om det der er vigtigt - nemlig salg. Faktura-Boks er integreret med vores økonomisystem e-conomic og efter godkendelse af fakturaen bliver både leverandørfaktura og betaling bogført automatisk. En opgave vi tidligere havde en deltidsmedarbejder til at varetage. Det er både nemt, det giver et fantastisk overblik og så sparer det penge - også mere end de selv praler med   

Brugerfladen ? brugervenlighed:
Et område som altid kan gøres bedre og det er ofte en smagssag.
Vi er ved at flytte platformen til .net og i den forbindelse vil designet selvfølgelig blive ændret.
Dataindholdet i den enkelte F-Boks løsning kan let og enkelt designes af den enkelte, vores standard løsning indeholder måske for mange oplysninger noget vi nu vælger at vende med vores forhandlere.

Vi vedlægger her en video, hvor I kan fornemme, hvor enkelt godkendelsen sker.   <a class="postlink" href="
Da vi også har kundetyper som Vestas, HedeDanmark, Lemvigh Müller og Sauer Danfoss har vi meget fokus på LEAN i processen, fakturaen skal behandles færdig første gang!!

Det er en misforståelse, at der skal bruges 3 klik for at nå en momskode. Hvis det er nødvendigt kan den placeres på forsiden.
Vi anbefaler, at I IKKE skal angive momskoder, idet momskoden kommer automatisk fra kontoen fra e-conomic.
Konti, leverandører, projekter og afdelinger hentes automatisk fra e-conomic.
Hos Rødkilde opstod der det problem, at de ved en fejl havde oprettet en momskode med 3 blanke i enden af momskoden i e-conomic.
Da de automatisk hentes fra e-conomic og de blanke er ret usynlige havde vores support problemet, da den ekstra konto vedr. webshop blev oprettet manuelt uden de blanke.
Det kan for supporten godt tage lidt tid at gennemskue de blanke felter.

Det er rigtigt, at vi har haft problemer med kommunikationen til e-conomic, bilagene blev registreret flere gange når e-conomic ikke svarede. Det drejer sig om meget få bilag; men igen ét er for mange.
Da vi ikke rigtigt kan styre processen, har vi valgt altid at spørge om bilaget ligger i e-conomic i forvejen og hvis så sletter vi posteringen og opdaterer igen.
Det giver samtid den fordel, at vores kunder hurtigt kan få rettet konteringen ved at afeksportere bilaget i F-Boks og godkende fakturaen igen.

Integrationen til Sydbank fejlede på en enkelt faktura, idet der var et specialtegn i tekstfeltet til leverandøren, som gjorde, at Sydbank ikke kunne modtage oplysningerne.
I stedet for at formidle denne information til fremtidige kunder har vi rettet op på en måde så det ikke kan ske fremadrettet. Vi har rigtig mange Sydbank kunder; men ikke set det før.
Noget der skete inden Kim havde betalt vores faktura.

Kim valgte ikke at anvende vores standardbrev til leverandøren, hvilket også gav problemer, idet leverandørerne så mailede fakturaerne ind uden de nødvendige oplysninger.
Hvilket gav os en del manuelt arbejde i administrationen.

Accept - betaling:
Kim og Tina har efter 4 ugers anvendelse betalt fakturaen, hvor vores faktura let og enkelt er overført til Sydbank og godkendt i banken   
10 dage senere mener Kim og Tina, at brugerfladen er forkert, at der ikke er dropdown på momskode. Vores dropdown menuer er placeret der, hvor det er relevant.
For os er det vigtigt at påpege, at Kim og Tina er kørende inden de 4 uger.
Vi har tilbudt en kreditnota på integrationen til PBS ? Nets?s betalingsservice samt vores udkonteringsmodul.
Jeg har tilbudt personligt uden beregning at komme ned til Kim og Tina og hjælpe dem på den elektroniske bølge.

Hvis jeg skal drage en sammenligning må det være, at Kim?s kunde kommer tilbage med en brugt ATV fordi farven på sædet ikke er rigtigt og håndtaget sidder på højre side.

Vi foretrækker tilfredse kunder; men dem lærer vi ikke så meget af   
Hvad har vi så lært:
Vores oplevelse med Kim og Tina gør, at nye kunder kommer meget mere i spændetrøjen (vi stiller krav til processen), roligt de bliver hjulpet i den rigtige retning.
Idet ellers dør vores gratis support og det ønsker vi ikke!!

Jeg håber, at Kim læser mit svar positivt; men jeg mener vi bør behandle hinanden ud fra, hvad der er ret og rimeligt.
Og det irriterer mig, at jeg ikke kan få lov til at give Kim og Tina en positiv oplevelse.

Med venlig hilsen og med respekt for kritik

Bodil Gregersen
Direktør i F-Boks ApS
Spørgsmål af (140 points)
Hej Bodil!

Tusind tak for dit indlæg. Det er er flot at du skriver tilbage her på Forum. Jeg har stor respekt for at du står bag dit produkt.

Det er lidt svært at finde overblikket i det du skriver, og en del af det har vist ikke så meget bund i virkeligheden.

Mit indlæg er primært skrevet for, at andre erfarne E-conomic brugere ikke skal havne i samme situation som os.

Jeg vil ikke gentage alle de problemer som vi oplevede med Faktura-boks, men bruge et enkelt eksempel på hvordan vi oplevede programmets mange børnesygdomme.

Overførsel fra Faktura-boks til Bank

1. forsøg på Bankoverførsel.

Den første overførsel vi forsøgte foregik sammen med din egen forhandler Pia. Det lykkedes hverken os eller Pia under hendes besøg at få overførslen igennem trods opkald til Jeres support.
Vi måtte selv løse problemet og fandt via Sydbank support ud af, at den fil som Faktura-boks dannede indeholdt nogle forkerte tegn. Herefter kom betalinger igennem til banken.

2. forsøg på Bankoverførsel.

Ved andet forsøg på bankoverførsel havde Jeres support rettet Faktura-boks så den dannede filer der var kompatible med Sydbanks system. Overførslen gik dog galt igen. Efter en del arbejde og hjælp fra <em>Sydbank </em>fandt vi ud af, at Faktura-boks automatisk havde dannet en fil med en betaling på den 31. februar 2011. Som bekendt eksisterer denne dato ikke og det fik banken til at afvise hele filen med alle betalinger.

3. forsøg på Bankoverførsel.

Ved tredie forsøg med overførsel af bankdata fra Fakturaboks blev filen fra Faktura-boks igen afvist af banken. Den oplevelse sammen holdt med alle de andre problemer vi havde, gjorde at vi simpelthen gav op.

Alt ovenstående kan bekræftes af din egen systemlog og supportlog.

De filer som rent faktisk kom igennem til betaling i vores bank havde korrekt betalingsdato, men alle æ, ø og å tegn blev i banken erstattet af ? og lignende tegn. Også dér laver Faktura-boks en børnesygdom. Det medfører at vi f.eks på bankens kontoudtog ikke kan søge efter posteringer som Låseservice. Der står L?seservice.

Et andet kuriosum er, at selv den regning vi <em>modtager fra BG Concep</em>t på Fakturaboks er forkert.

Faktura er fra 18.1.2011. Betaling Netto kontant 14 dage. Betalingsdato angives til 25.1.2011 ?
Faktura opfylder end ikke almindelige lovkrav da den ikke indeholder vores adresse eller telefonnummer.
EAN nummer på faktura angives forkert, det angivne nummer er vores scanningnummer, ikke EAN nummer.

Summa Summarum

Hvis Fakturaboks ikke kan lave noget så simpelt som en fil til bankoverførsel korrekt og hvis firmaet endda også laver småfejl i selv deres egne regninger, så mister man tilliden til produktet og firmaet.

Derefter konkluderer man at Faktura-boks nok ikke kommer til at virke som lovet foreløbig.

På trods af 3 års udvikling er der børnesygdomme overalt. Det er simpelthen ikke seriøst hver gang at få at vide Det er første gang vi ser den fejl.

Vi gav Faktura-boks 5 uger, og så gav vi op. Vi skulle aldrig have betalt regningen rettidigt.

Penge tilbage:

Der skal ikke være nogen tvivl:

Vi vil gerne have kr 4.375,- tilbage for alle de moduler vi slet ikke har anvendt.
Vi vil gerne have kr 10.250,- tilbage for oprettelse, Integration til Economic, Bank integration som vi har forsøgt at anvende i 5 uger men som var fejlbehæftede, mangelfulde og besværlige at bruge.

Du har vores kontonummer, men lav nu en manuel overførsel uden om Faktura-boks så vi er sikre på at den går igennem!
Spørgsmål af (760 points)
Update:

3 måneder gået. Vi har stadig ikke fået penge tilbage fra Fakturaboks trods flere henvendelser....

Hvis nogle har positive erfaringer med andre systemer hører vi gerne om dem.
Spørgsmål af (760 points)