forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

VIES tjek af EU-momsnumre / EU VAT-numbers

+3

Når man opretter en dansk kunde eller leverandør i dag, kan man tjekke om firmaet findes i CVR-registret.

Når man handler med kunder i EU SKAL man også regelmæssingt tjekke om firmaerne man handler med findes.

Dette gøres ved at gå ind på EU's side for firma registreringer, også kalde VIES

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Er der en mulighed for at man i E-conomic kan gøre, så man indfører et link til VIES så dette tjekkes automatisk? Dette gerne som en linie i forbindelse med indtastningen af CVR-nummeret når man opretter kunden/leverandøren hvor det bekræftiges at nummeret findes og som evt. bonus at firmaets navn og adresse indføres i kartoteket.

spurgt 23 Maj, 2015 i Forslag » Import og eksport af data af Jimmy FFB medlem
status opdateret 22 Jun, 2015 af Lauris Sørensen

3 Svar

Bedste svar
Hej Jimmy

Først og fremmest er der gode nyheder, vi har valgt at arbejde videre med dette forslag og jeg har derfor oprettet det som en sag hos vores udviklere.

Dine to seneste detaljer til ønsket har jeg ligeledes tilføjet til dette ønske. Hvorvidt vi vil være i stand til at implementere disse i featuren tør jeg ikke give lovning på lige nu.
Som udgangspunkt vil målet være at få lavet en look-up funktion ligesom vi kender den fra CVR opslaget i dag.

Jeg vil holde dig opdate

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Online regnskabsprogram

besvaret 22 Jun, 2015 Forslag af Lauris Sørensen
valgt som bedste svar 22 Jun, 2015 af Jimmy FFB medlem
TAK!!!!
Vil så lige sige at denne funktion jo så burde være en grundlæggende funktion i programmet, det det jo er et lovkrav i henhold til EU-lovgivning. se evt det aktuelle direktiv http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/ALL/?uri=CELEX:32006L0112
og jeg kan så se at jeg ikke er den eneste der har problemet. Det er nemlig taget op i enklereregler.dk hvor det er under behandling: http://enklereregler.dk/forslag/999839/19
Nogen nyheder om denne funktion?
Den mulighed har vi også meget brug for :-)
besvaret 28 Maj, 2015 Forslag af Jens Kirk
Hej Jimmy (og Jens)

Tusind tak for dit indlæg og det gode forslag.

Jeg kan sagtens se fornuften i at køre en kontrol op mod VIES kartoteket når der er tale om EU kunder. Hvis muligheden foreligger vil vi naturligvis gøre hvad vi kan for at tilføje samme funktionalitet som i vores CVR opslag, hvor både navn og adresse dukker op.

Jeg vil gerne tage dette forslag med til vores næste forum møde og vurdere hvorvidt vi vil prioritere at lave en funktion som denne.

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Online regnskabsprogram

besvaret 16 Jun, 2015 Forslag af Lauris Sørensen
Tak, det lyder dejligt.
lige 2 ting,
1. Der skal være en log på datoen for tjekket
2. Hvis det ikke kan indføres, vil det så være muligt at vi kan lægge en kopi af vores manuelle tjek på Vies, ind som et bilag til en note på kunden (indscannet bilag)

Baggrunden for dette er jo at vi skal kunne dokumentere overfor SKAT at vi rent faktisk har tjekket om vores samhandelspartner har et gyldigt CVR nr. og det skal som minimum tjekkes når der foretages samhandel
Hej Lauris
Hvornår forventes det at denne funktion med VIES er op at køre? Jeg kan se det er 10 måneder siden sidste indlæg kom på.
mvh Dorte
Noget nyt til denne ?
i gang× 6
løst× 64
Her får du det fulde overblik over alle forslag på forum. Klik på et tag for at se alle forslag i samme kategori - fx. "overvejes" eller "planlagt".

Selvom der er forslag, der ikke bliver implementeret i e-conomic, så fortvivl ikke - vi tager altid nye forslag op til vurdering, og det gælder også dit.